טביעת הרגל הירוקה של Naya

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר
|

היא מעצבת בגדי-ים ופריטים משלימים, מונחית על ידי תשוקתה ליצור עיצובים מקוריים והדפסים שציירה בעצמה, ומחויבת לעשות כל שביכולתה למזער את טביעת הרגל הסביבתית של המותג. את הפוטנציאל העסקי והשיווקי של חנויות הפופ-אפ זיהתה ואימצה כבר לפני 3 שנים, והשנה מתכננת לחנוך חנות קבועה בדיזינגוף. ראיון טרנס-אטלנטי עם נטע זיו, 31, מייסדת ומעצבת ראשית של Naya.

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

מאת: טלי ארבלFashion Israel
צילום: לילך זמיר

מיד עם סיום לימודי עיצוב טקסטיל בשנקר, התמחות בהדפסה, הקימה נטע זיו את Naya -המותג שלה. את הבוטיק הזמני בלבונטין היא מנהלת כיום ממרחק 7,391  מייל, כל הדרך מקליפורניה שם היא מתגוררת בשנה האחרונה עם בעלה ובתה. נאיה חרטה על דגלה קיימּוּת, ומיישמת זאת הלכה למעשה. בגדי הים מיוצרים מבדים ממוחזרים, ההדפסה נעשית בטכנולוגית אנרגיה סולארית, ללא שימוש במים בתהליך, ומודל שרשרת אספקה קצרה מיושם לאורך השרשרת. החזון שלה: להפוך את נאיה למותג 100% בר-קיימא במהלך השנתיים הקרובות. "התיישבתי" עם נטע לשיחה צפופה בחסות המסכים. 

מתי התשוקה לאופנה ויצירה פגשה אותך?
"בגיל צעיר מאוד. מאז ומתמיד אהבתי לצייר, להתעסק בבגדים, וידעתי שאני רוצה ללמוד עיצוב אופנה. האהבה לבגדי-ים התחילה בטיול ספציפי שעשיתי להוואי בגיל 21 (מאז חזרתי לשם מספר פעמים). לאחר שהתחלתי ללמוד עיצוב טקסטיל בשנקר, החלטתי לקחת את האהבה שלי למלבושי הים קדימה. עשיתי קורס עיצוב בגדי-ים, ושם באה לידי ביטוי התשוקה שלי לצבעים ולהדפסים מיוחדים. ניכר היה שהעיצובים שלי שונים וגוררים תשומת לב, זאת הייתה ההתחלה של נאיה."

נטע זיו, מייסדת ומעצבת ראשית של Naya_אופנה
נטע זיו, מייסדת ומעצבת ראשית של Naya.

נאיה מגיעה מהמילה Na'ia, מספרת נטע, שמשמעותה דולפין בהוואיינית. "גדלתי בזיכרון יעקב, ממש על קו החוף, אז הים השפיע עמוקות על האישיות ועל החיים שלי. את מרבית ההשראה לעיצובים שלי אני שואבת מהטבע – מצמחים, פרחים, בעלי חיים. למעשה מילדותי חלמתי לעזור להציל לוויתנים (זה עדיין חלום שאני מתכננת להגשים בעתיד!)". 

אז החיבור החזק הזה שיש לך לטבע, לים, משפיע על תהליכי היצירה בנאיה.
"לחלוטין. אחרי שהבנתי את הנזקים האדירים של תעשיית האופנה על הטבע, החלטתי שאני חייבת לתרום את חלקי ולמזער את ״טביעת הרגל״ שלנו על הפלנטה. התחלתי לחפש ספקים שעובדים באופן אקולוגי, עם בדים ממוחזרים ובטכנולוגיה ירוקה. אני מסרבת לייצר את בגדי-הים שלי בסין ובוחרת לעבוד עם מתפרות מקומיות, שאפשר לראות את תנאי העבודה שם."

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר_מגזין_אופנה
Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

העובדות המזהמות

תעשיית האופנה נמצאת גבוה ברשימה המפוקפקת של התעשיות המזהמות ביותר על פני כדור הארץ. היא האחראית על כ-10% מפליטת הפחמן העולמית, מזהמת מאגרי מים, הורסת שטחי אדמה, עושה שימוש יתר במשאבי טבע ובכימיקלים רעילים ונחשבת לתעשייה נצלנית.

התעשייה מייצרת מעל 100 מיליארד בגדים מדי שנה – כך מתהווים להם עודפי ייצור בהיקפי ענק, וענקיות האופנה מעדיפות "להשמיד" את המוצרים (קרי לשרוף) מאחר וזהו פתרון פשוט וזול יותר מאשר למצוא להם שימושים חדשים.

בארה"ב לבדה 50 טון בגדים נזרקים מדי שנה ומסיימים במטמנות או נשרפים, ובשנה שעברה תחנת טלוויזיה דנית חשפה כי קמעונאית האופנה H&M שרפה 60 טונות של בגדים חדשים שלא נמכרו מאז 2013. מדוע חברות ובתי אופנה גדולים לא תורמים את המוצרים? ובכן התשובה הפשוטה היא – מיתוג ובלעדיות.

אין להם רצון שבגדים ומוצרים שלהם יגיעו להמונים ויוזילו את ערך המותג, לכן הם מעדיפים להשמיד, חרף הפצרותיהם של ארגונים רבים. ייצור המוני של בגדים זולים גורם לכמויות עצומות של פסולת טקסטיל, כאשר רק כ-15% ממוחזר או נתרם לארגוני צדקה ועמותות. אולם בגלל עודף של בגדים בעמותות, הן עצמן לעיתים זורקות חלק ניכר למזבלות. ‏

גם בארץ יש מקרים בשנים האחרונות בהם ארגונים מבקשים להפסיק להעביר להם תרומות כי הם מוצפים בסחורה. זה אולי נשמע אבסורדי, אבל זו המציאות. כדאי לזכור כי סיבים סינתטיים, המהווים כ 60% מהבגדים שלנו, אינם מתכלים בעליל ונשארים במזבלות ובאדמות שלנו במשך מאות שנים. 

בתעשיית ייצור הבגדים, החלקים שדורשים הון אנושי (קרי ידע, כישורים וניסיון) נשארים במדינות המערביות. בעוד החלקים שדורשים פחות הון אנושי מועברים למדינות עניות, שם האוכלוסיות משוועות לפרנסה.

Naya. איור: נטע זיו_מגזין אופנה
Naya. איור: נטע זיו

או אז מתגלה הממד הנצלני של התעשייה 'במלוא הדרו'; העובדים הפשוטים חשופים לשעות עבודה ארוכות, לשכר נמוך, להיעדר ביטחון תעסוקתי, לשלילת זכויות בסיסות, להעדר מיגון במבנים הארעיים בהם עובדים, ואחד החמורים – לחוסר פיקוח על אי העסקת קטינים ולעיתים גם עבדות ילדים.

ההחלטה והמחויבות של נטע לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית של נאיה מעוררת השראה בעיניי. "יש לי עוד דרך לעבור" היא מדגישה, "זה אתגר לא פשוט, אבל אני עושה את מירב המאמצים. כרגע אני משתמשת בבדים ממוחזרים שמקורם בשקיות משלוח ממוחזרות ומדבקות היגיינה ממוחזרות. השנה אוכל לעלות עוד שלב ואף להחליף את הפלסטיקים המחוברים לתוויות לחומר ממוחזר."

את תהליך העיצוב נטע מתחילה בהשראה, ברעיון, וזה מיד מיתרגם לציור. היא אוהבת בעיקר לצייר בצבעי מים ועיפרון, גם בטושים. אחרי שהיא מרוצה מהתוצאה סורקת את הציור ומעבדת בפוטושופ. 

"לפעמים התהליך הזה לוקח לי הרבה מאוד זמן! רק אחרי שאני מרוצה אמשיך לניסיונות הדפסה בקנה מידה קטן, לבדוק את הצבעים.. איך זה ייראה עם הגזרה של בגד-הים.. בסוף התהליך אני מאשרת את הפרינט ושולחת להדפסת כל הכמות."

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר_מגזין_אופנה_דיגיטלי
Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

באיזו תדירות את בעצם משיקה פרינט חדש?
"אני כל הזמן מתעסקת בעיצוב, בכל פעם שאני רואה למשל פרח מטריף אני פשוט חייבת לצייר אותו. או שאני מקבלת השראה מאיזשהו טקסטיל שראיתי והגניב אותי. אז אני מתיישבת וכותבת קודם את הרעיון, לאחר מכן משרבטת סקיצה וחוזרת אליה כשיש לי זמן ובא לי להתנתק. עקרונית במהלך הקיץ אני מאוד עסוקה, וככה בסביבות יולי-אוגוסט אני מתחילה לגבש ממש פרינטים חדשים ולעשות ניסיונות."

כמעט בכל קולקציה את משלבת פריטים משלימים, חשוב לך להעביר חוויה שלמה ולא רק בגדי-ים?
"חשוב לי להגשים חלומות. המוצרים המשלימים הם תמיד כאלה שאני אישית אוהבת לרכוש לעצמי, יש לי בערך 10 פאוצ׳ים צבעוניים בבית שאני מסתובבת איתם מגיל 19 בערך, אז פאוץ׳ בעיצובי היה מאסט. כנ״ל הסקראנצ׳יז והתיקים שאני נותנות ביחד עם כל בגד-ים. הם משלימים את המראה בצורה מושלמת."

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר_אופנה
Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

והחורף השקת ליין גרביים. מדוע דווקא גרביים?
"הגרביים הגיעו ממקום מעניין. אני אוהבת להקשיב לפודקאסטים כשאני יוצאת לריצה, לרוב בנושאים הקשורים לאופנה, לנשים יזמיות, דברים שממלאים אותי בהשראה. בסוף הקיץ הקודם במהלך ריצה האזנתי לפודקאסט שדיבר על השינוי המטורף שעובר על עולם האופנה בתקופת הקורונה, ואיך אנשים קונים עכשיו בעיקר אופנה של בית, או שמתאימה לבית – פריטים שהם cozy וכיף להיות איתם בין ארבע הקירות הפרטיים שלנו, פחות בגדים מחויטים או מחייבים שמתאימים ליציאות.

גרביים צבעוניות משמחות הם אהבה ענקית שלי מאז ומתמיד, יש לי מגירה מפוצצת בגרביים כאלה, ובאותה ריצה הכל פשוט התחבר – אייצר גרביים שיהיו הכי כיפיות לגרוב בתוך הבית, ולא רק, כמובן עם העיצובים הייחודיים והצבעוניות של נאיה!"

ליין הגרביים של Naya 

בשנה האחרונה נטע חיה בקליפורניה עם בעלה וביתה, ובעצם מנהלת עסק ישראלי בשלט רחוק. זה עובד מצוין מבחינתה. 

"ברור שזה היה מאוד קשה בהתחלה, במיוחד שלא יכולתי לטוס לארץ לבקר בגלל הקורונה, וגם לא זכיתי לראות את החנות שלי נפתחת. אבל, יש לי בארץ צוות מדהים, שותף ומנהלת שדואגים למותג, מה שרק העלה את הרמה של נאיה בישראל. ובזמן הזה יכולתי גם להתפתח כאן, בקליפורניה. כבר נכנסתי לחמש חנויות גלישה גדולות בסן-דייגו. הפוטנציאל פה ענק, אז אני ממש מרוצה."

"בוודאי שכל אחת יכולה להיות Naya Girl!" מכריזה נטע לנוכח שאלתי. 
"זה משהו מעבר ללבוש ביקיני. זאת קהילה של בנות ונשים חזקות, שאוהבות את החיים, אוהבות צבעים, שמעוניינות לשמור על כדור הארץ ולהיות בסטייל תוך כדי. זה גם לא משנה בת כמה את ומה המידה שלך, אצלנו יש לך בית."

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר_מגזין_אופנה_אונליין
Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

הכותבת (aka אני) בת 43, עם מבנה גוף – קימורים, ודי הופתעתי איך מרבית הדגמים שקיבלתי להתנסות עטפו את הגוף לשביעות רצוני! המידות שלבשתי הם L ו-XL. איכות הבדים והגימורים עשויים לתפארת, כמעט וקשה לי להאמין שזה התחיל כזבל של הים (והפך ל"אוצרות הים" כפי שנטע מכנה את דגמיה). המוצרים המשלמים של נאיה הם חגיגה של צבע ויצירתיות.

אני ידועה בציבור כמישהי שמותחת את גבולות הייעוד המקורי של פריט, ולא תמיד לפי כוונת המעצב/המשורר. בגדי-הים של נאיה לגמרי אפשרו לי את זה. 

לסיום, יש פריט חדש ומעניין שאת כבר עובדת עליו? 
"יש, אבל עדיין לא מוכנה לשתף 🙂 הוא עוד בהתגבשות."

Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר_מגזין_אופנה_לנשים
Naya. טלי ארבל צילום: לילך זמיר

ראיינה, דגמנה וכתבה – טלי ארבל: https://www.instagram.com/tali_arbel/
ייצוג – סוכנות ג'וסי: https://www.instagram.com/juicyagency_/ 
מעצבת – Naya – נטע זיו : https://www.instagram.com/nayaswimwear/ 
צלמת וארט – לילך זמיר: https://www.instagram.com/lilach_z/ 


זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק