אפסייקלינג: אוצרות שדורשות דימיון

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי -20
|

אפסייקלינג – את היצירות האלה אתם חייבים להכיר. כחלק מעבודתי כבעלת בלוג לאופנת וינטג' וטור במגזין אופנה "אופנה במנהרת הזמן" הגעתי לצילומים אצל בעלת המותג בובה זהבה בשוק הפשפשים בחיפה. לא לקח זמן רב, שעיני קלטו שמלה עשויה בד פוך מיוחד. לשאלתי, פשר השמלה, שם ראיתי את התשוקה, משהו קסום בלחשוף משהו חדש. כך סדין מקבל חיים חדשים 

למי שלא מכיר את המונח אפסייקלינג, סוג של אלכימיה שנותן לבדי וינטג' כמו סדינים, פוך,  מצעים ובגדים ישנים, חיים שניים ואפילו יפה יותר מהקודם. את אותה יצירה שתלבש מחדש במשך  שנים רבות  ואפילו תעביר לקרוב משפחה. מדובר באוצר של ממש. 

הרעיון הוא לקחת בגדים, מפות, בדים, מצעים, ישנים, בלויים או פגומים ולהפוך אותם למשהו חדש. בגדים שכבר לא יכולים להיות רלוונטיים, קרועים, או מוכתמים או פגומים אך עדיין נכס כל כך ייחודי עוברים עיצוב מחדש למוצר חדש המכונה גם בגדים מחודשים, בגדים בשימוש חוזר ובגדים ממוחזרים, שהופכים פופולאריים יותר ויותר בתעשיית האופנה של היום.

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי-8
מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי

אפסייקלינג 

מכוון לפיתוח מוצרים [שהם] באמת ברי קיימא.  קיים דמיון למחזור לדוגמא, ניתן למחזר פסולת טקסטיל לחוטים חדשים, כמו ניילון או כל סיבים סינתטיים אחרים, מכיוון שההרכב מקל על התהליך, עם זאת, אפסייקלינג משדרג בגדים ובדים ישנים (יד שנייה) לעיצובים חדשים מבלי לעבד את חומר הגלם כלל. 

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי-7
מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי

חשיבה חדשה

כמעט כמו פאזל, המהווה אתגר יצירתי המשלבת, טקסטורות, צבעים וצורות מנוגדים של בגד, כמו גם יש לדעת איך להתנהג עם טכניקה וביגוד טקסטיל יד שנייה. אני מגדירה את זה מוצר חדש בעל ערך גבוה יותר מבעבר שכן גלום כאן חקר ומחשבה יצירתית לתהליך העיצוב/והיצירה. 

היום, שמות אופנה גדולים בוחרים בחדשנות, ויוצרים גישות ייחודיות לעיצוב אקולוגי מבלי להיות פחות אופנתיים עם דרכים חדשות להתחבר לזמנים הנוכחיים שחותרים תחת אידיאולוגיה בת קיימא. 

אז ניצלתי את ההזדמנות לשאול את זהבה כמה שאלות בנושא.

"אף אחד לא רוצה שמיכה כזו אבל כולם רוצים קימונו כזה" מחייכת זהבה ומצביעה על קימונו שעיצבה משמיכת טלאים שכל כולה מלאכת מחשבת צבעונית משנות השמונים. הגברת רכשה את השמיכה ביפן כפריט מזכרת ומאז הוא בארון 40 שנה" בדרך כלל הפריט הזה מגיע לשווקים ואם לא ימכר יעבור למטמנות או לגריסה.״

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי-6
מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי

אני לא מתאפקת ושואלת האם לא פשוט יותר לרכוש בד חדש בחנות.

״התשובה חד משמעית לא. אני משתדלת להשתמש בחומרים הקיימים בעולם ולא לעודד יצירת חומרים חדשים. בעולם יש שפע אינסופי של חומרים מעולים רק להושיט יד וליצור. גיליתי שהבדים של פעם איכותיים מאד ותפירת בגדים מהם משווה לפריט אופי משובח.
מפות רקומות בעבודת יד, וילונות בצבעים עזים, ציפיות כותנה, מלמלות ותחרות והכל נגיש. הכל התחיל בסגר הראשון. לקחתי הביתה את מכונות התפירה שלי ואת שלל הבדים שרכשתי בשווקי העולם לאורך השנים. היצירות שנולדו באותם ימים הפתיעו גם אותי. ותהיתי האם יש עוד כמוני. 

עד לפני שנה, לא הצלחתי למצוא בארץ מעצבת שעסקה באפסייקלינג. לאחרונה ולשמחתי, גיליתי שהן צצות כפטריות אחרי הגשם והיום ישנן לפחות 10 מעצבות חדשות וזה משמח אותי. 

אמנם בארץ אני היחידה שעוסקת בזה כרגע אבל בחו"ל יש עולם שלם סביב זה. הנורווגים משתגעים על אפסייקלינג  וכבר יצא לי לשלוח לשם עיצוב שלי.

הטקסטיל העודף ויצור הבגדים ההמוני הוא מזהם מס 2 בעולם. נתון מטריד היא אומרת. ״מה שאני עושה זה אפסייקלינג טהור. לקחת כיסוי מיטה מהסבנטיז שאין לו שימוש. ושאמור להכביד על איכות הסביבה בעתיד, ולתפור ממנו מעיל פוך מהמם אפנתי ובעל אמירה וערך. זוהי קיימות ואני גאה להיות חלק ממה שקרוי "אופנה איטית" או "אופנה ברת קיימא" שאינה מזהמת ומכבידה על הכדור אלא מעשירה אותו בצבעים שמחים ובעיצובים מרנינים.״

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי-5
מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי

 מי קונה את העיצובים שלך?
״מי שמאס באופנה שנתפרת במזרח והפכה למדים גנריים. מי שמחפש להיות צבעוני ומיוחד ומי שרוצה וואן פיס מעוצב ואיכותי בארונו. מי שתומך ברעיון המיחדוש ומי שבעל רוח יצירתית. לוקחים אותם הרבה גם עבור הפקות אפנה. בעידן האינסטגרמי מחפשים תמיד את התמונה הבאה שאף אחד עוד לא צילם. וזה מצטלם נפלא" .

אפסייקלינג. מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי
מאיה אושרי כהן. צילום: אורנה רביצקי

 אז מה השלב הבא?
"אני אולד סקול. ואין לי חלומות גדולים. אם אעשה את מה שאני אוהבת עד סוף ימי אהיה מרוצה".

אינסטגרם: buba_zahava_vintage_shop

Maya Oshri Cohen, מאיה אושרי כהן

מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית
אינסטגרם: maya_oshri_cohen

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Editor in Chief: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת נשים, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק