רז אלנתן: ״אין כזה דבר אידיאל יופי. יש מגוון צורות וצבעים״

מעצבת אופנה רז אלנתן צילום יח״צ
|

הכל התחיל וממשיך בסיפור סינדרלה. רז אלנתן מעצבת שמלות כלה וערב התאהבה באופנה כשצפתה בסרט וחיה את החלום. תשאלו את מירי מסיקה וסטטיק להם עיצבה בגדים. ״אז הבנתי כמה סיפוק יש לי ביצירת בגדים והפיכת רעיון למציאות״

 

מעצבת אופנה רז אלנתן צילום יח״צ - 4
״סוד ההצלחה שלי הוא בנאמנות שלי כלפיי עצמי ״. רז אלנתן. צילום יח״צ

 

מאת: אפי אליסי

״לאופנה הגעתי דרך תחביבי ילדות שלי. אהבתי לאייר ולצייר בגדים למודלים. הפרטים שבבגד, הקפלים ונפילת הבד סיקרנו אותי ונהניתי לראות איך כל קו ישר או מעוגל, יוצרים בסופו של דבר מראה של טקסטורה. בנוסף נהגתי לתפור פריטי לבוש לבובות הברבי שלי ואז הבנתי כמה סיפוק יש לי ביצירת בגדים והפיכת רעיון למציאות. שם החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות בעתיד. אופנה נותנת לנו את האפשרות לשנות ולהשתנות וכמו בכל תחום אמנותי, סוג של אמצעי ביטוי לדמיון וליצירתיות. המראה החיצוני שלנו יכול להשפיע על מצב הרוח שלנו ואפילו על התדמית שאנו יוצרים. אני אוהבת את הרב גוניות שיש בה, את המבחר, את האמנות שבאופנה ואת העשייה עצמה״. רז אלנתן מעצבת שמלות כלה וערב התחילה ברישום דיוקנאות שהפך להתמקדות ברישום פרטי הבגדים ושם זה משך אותה, זה היה שם עוד קודם. כילדה הסרט סינדרלה של דיסני היה האהוב עליה והסצנה שהדהימה אותה הייתה כשהעכברים תפרו לה שמלה ורודה יפיפייה. בסצנה שלוקחת כמה דקות רואים אותם מביאים אוסף של בדים מכל מיני סוגים, משחילים חוט למחט, תופרים תפר אחרי תפר ויוצרים שמלה כמו קסם.
שם היא התאהבה באופנה. התפירה הראשונה שלה הייתה בגיל 8 בערך. אלנתן הייתה אוספת שאריות של בדים ובגדים ישנים ומהדמיון גזרה דגמים לבובות. לאחת מעיל עם כפתור, לשנייה זנב של בת הים ולשלישית שמלה. כך זה הלך וגדל לעוד פריטים נוספים שהיו מתחלפים עם הזמן. ״אז הבנתי כמה סיפוק יש לי ביצירת בגדים והפיכת רעיון למציאות״.

 

״דעתי היא שכל אחד ואחת יכולים ללבוש כל בגד שעושה להם טוב וגורם להם לביטחון. אני חושבת שיש מגמת שיפור בנושא בשנתיים האחרונות ואת זה כיף לראות״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 10
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 12
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

מה היית משנה באופנה?
״אני אשמח לראות שינוי בתפיסה שיש לנו לגביה. באופנה כמו בכל תחום כמעט, מצפים מאיתנו כחברה להתאים את עצמינו לתבניות והגדרות שלא נותנות מקום לשוני ולצורה אחרת של נכונות. דעתי היא שכל אחד ואחת יכולים ללבוש כל בגד שעושה להם טוב וגורם להם לביטחון. אני חושבת שיש מגמת שיפור בנושא בשנתיים האחרונות ואת זה כיף לראות״.

מה את אוהבת ללבוש ומהו הסגנון המועדף עלייך?
״ביום יום הלבוש שלי הוא ספורט-אלגנטי, לרוב מורכב מג'ינס וטי שירט. לאירועים אני בוחרת שמלה שלי מהסטודיו, לרוב גזרה שצמודה וחשופה יותר בחלק העליון וחלק תחתון נשפך עם מעט נפח. חשוב לי להרגיש בנוח ולבחור פריטים שיושבים טוב ומחמיאים לגזרה הטבעית שלי. סגנון העיצוב המועדף עלי הוא שילוב של קלאסי עם נגיעות מודרניות. אני אוהבת קווים נקיים ומינימליזם. לרוב אני משלבת בין הסגנונות ונותנת פרשנות משלי כדי ליצור ייחודיות״.

 

״אופנה נותנת לנו את האפשרות לשנות ולהשתנות וכמו בכל תחום אמנותי, סוג של אמצעי ביטוי לדמיון וליצירתיות. המראה החיצוני שלנו יכול להשפיע על מצב הרוח שלנו ואפילו על התדמית שאנו יוצרים״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 4
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

איך מתחיל אצלך העיצוב ומה את רואה למולך כשאת מעצבת בגד?
״כל קולקציה מתחילה בצורה אחרת. פעם זה מתחיל ברעיון שמתורגם לסקיצה וממשיך לשלב בחירת הבדים ופעם הבד מכתיב את ההשראה לשאר הדגמים. בתור מעצבת, אחד מהערכים המניעים אותי הוא ליצור פריטים שיחמיאו למגוון רחב של נשים תוך כדי שמירה על נוחות מרבית והענקת ביטחון במראה הסופי. לכן אני עובדת באופן אישי עם כל לקוחה שמגיעה אליי לסטודיו ומעצבת לה בהתאמה, כך שנוכל ליצור את המראה המושלם עבורה״.

רגעי שיא.
״פתיחת הסטודיו שלי, שקרה מהר יותר משדמיינתי. הלקוחות המדהימות שלי שמפתיעות ומרגשות אותי כל פעם מחדש והעבודה מול מירי מסיקה וסטטיק שבהחלט הייתה מרעננת וכייפית״.

וסוד ההצלחה?
״סוד ההצלחה שלי הוא בנאמנות שלי כלפיי עצמי קודם כל. אני שומרת על אותנטיות ופשטות מצד אחד, ומצד שני לא מתפשרת על איכות ותוצאה מקסימאלית. אני משתדלת לגוון בבחירות שלי ולהביא את עצמי לידי ביטוי החל מהסקיצה ועד לתוצאה הסופית״.

 

״כל אחד ואחת יכולים ללבוש כל בגד שעושה להם טוב וגורם להם לביטחון. אני חושבת שיש מגמת שיפור בנושא בשנתיים האחרונות ואת זה כיף לראות״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 6
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

בילדותה הייתה רז אלנתן ביישנית ומאוד מופנמת, אבל מצאה ביטוי דרך הציור. למדה בחוג פיסול וציור ביסודי ובתיכון במגמת אמנות. כבר בגיל 17 היו לה תובנות על החיים, זוגיות ואנשים בכלל. פרויקט הגמר שלה נשא את הכותרת ״למראית עין״, בו הציגה את ההבדלים בין מה שרואים מבחוץ לעומת מה שקורה בפנים. אנשים חיצוניים נוטים למהר לשפוט ולהחליט עובדות על פי רושם מוטעה מבלי להיכנס לעומק העניין וזה משהו שהיא משתדלת להימנע ממנו. היא מבינה ויודעת כמה חשוב לקבל אנשים מבלי להגדיר אותם תחת תבניות וחשוב לה לחיות לפי המסר הזה. רז אלנתן מאמינה שאם כל אחד יחיה לפי האמונה שלו ויכבד אחרים לעשות אותו הדבר, ניתן לחיות בהרמוניה. ״בתור בחורה מלאה שספגה לא מעט ביקורות, קבלה עצמית וקבלת השונה הפכו להיות נושאים חשובים עבורי. אנחנו חיים בעידן שכל שנה יש טרנד לאידיאל יופי שונה, אבל בעיניי אין דבר כזה אידיאל יופי כיוון שיש מגוון צורות וצבעים כך שאין טעם להתאים למשבצת אחת. נשים וגברים צריכים לאהוב את עצמם ולכבד את השונה״.

 

״אני מאוד משתדלת להיות נאמנה לעצמי, גם באופנה וגם בחיים האישיים. אני לא הולכת לפי טרנדים מצד אחד ומצד שני לא הולכת נגד הזרם. אני פועלת לפי האמונות שלי ומעבירה את האמת שלי. במקצוע הזה כמו באמנות יש מקום למגוון סגנונות ודעות וזה היופי, לחשוב מעבר למה שמצופה״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 8
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 7
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

השראות.
״יש שיצחקו עכשיו ויש שיזדהו, אבל בגיל 17 בערך התחלתי להעמיק במוזיקת הפופ ואר אנד בי ומי שבלטה מאז ועד היום זו ביונסה. אני אוהבת בה פשוט הכל, איך שהיא זזה ורוקדת, את השירים שלה, הבגדים המדהימים שהיא לובשת על הבמה ואת המסרים שלה נגד גזענות ואפליה. היא פמיניסטית הפועלת למען קידום נשים ברחבי העולם שלא מפחדת להביע דעה. בנוסף אשלי גרהם בשנים האחרונות תופסת מקום גדול בלוח ההשראה שלי, דוגמנית על למידות גדולות ובעלת עסקים חזקה ועוצמתית שמשנה את חוקי המשחק בעולם האופנה. בפן האישי ההורים שלי מהווים מקור להשראה עבורי. אמא שלי, לביאה חזקה ואיתנה שגידלה אותנו במסירות ואהבה. אני מאחלת לעצמי להיות חזקה ויציבה כמוה. ואבא שלי, אדם הגון וחרוץ שתמיד לומד וכובש עוד יעד. אני מאחלת לעצמי כמוהו לשמור על האש בוערת ולהגשים את השאיפות שלי״.

למה דווקא כלות?
״כשהתחלתי לעצב אופנה לא חשבתי בכלל שאעבוד עם כלות. הראש שלי ממוקד בשמלות ערב, אבל הביקוש החל לגדול והכלות פרגנו כל כך שזה נתן לי את הביטחון לשים דגש גם על שמלות כלה. אני חושבת שאחרי הכלה השנייה הבנתי את גודל הסיפוק בלקחת חלק ביום המאושר שלהן והחלטתי לתת לזה הזדמנות. זה לא מובן מאליו ואני מודה על כל רגע איתן. לפני פחות משנה הגיעה אליי כלה דלת אמצעים שחלמה על שמלת כלה בסכום זעיר. קיבלתי את ההצעה שלה והתחלנו את התהליך. במדידה השנייה  היא סיפרה לי שמשפחתה התרגשה לראות אותה קורנת כי גרמתי לה לשמחה ואושר. שם הבנתי שמה שאני עושה הוא הרבה מעבר לעיצוב של השמלה, אלא לקחת חלק בהגשמת חלום קטן כגדול עבורה״.

הצלחה.
״הצלחה בעיניי היא להציב מטרה ולהגשים אותה על הצד הטוב ביותר. זה אינדיבידואלי, כל אחד רואה הצלחה בצורה שונה, אבל זה היופי, להסתכל על הדרך שלך ולהעריך כל שלב בדרך. אני מאמינה שכל אדם חווה הצלחות, פשוט לא תמיד יודעים להעריך אותן ככאלו. מאז הילדות חלמתי להפוך את החלום למציאות ומאז קרו מספר דברים: למדתי עיצוב אופנה במחלקת חוץ שנקר, עבדתי בסטודיו לכלות עם המעצבת הכי מדהימה בעולם, הקמתי סטודיו משלי, פתחתי קורס לימוד לתפירה, השתתפתי בכמה הפקות וימי צילום וכמובן זכיתי להלביש ולאפר את הלקוחות המדהימות שלי. בעיניי זו הצלחה. מעריכה ומודה על כל רגע והזדמנות שקיבלתי. זה לא מובן מאליו״.

 

״אחד מהערכים המניעים אותי הוא ליצור פריטים שיחמיאו למגוון רחב של נשים תוך כדי שמירה על נוחות מרבית והענקת ביטחון במראה הסופי. לכן אני עובדת באופן אישי עם כל לקוחה שמגיעה אליי לסטודיו ומעצבת לה בהתאמה״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 5
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

והלקוחות?
״רוב הלקוחות שפונות אליי מגיעות דרך המלצות של לקוחות קודמות וכמובן דרך המדיה. אני פעילה בפייסבוק ובאינסטגרם והאתר שלי מתעדכן גם הוא לעיתים קרובות. כמות הלקוחות והעשייה הולכים וגדלים ואני מודה כל בוקר על הזכות לעסוק במה שאני אוהבת״.

האם הצלחת לעשות שינוי בדפוסי האופנה בישראל?
״יש לי עוד דרך לעשות כדי לגעת במספיק אנשים ולחולל שינוי, אבל כל מי שמכיר אותי או עבד איתי יודע מה הסטייל שלי ומה האג'נדה בה אני דוגלת. המדיה זו פלטפורמה אדירה שנותנת מקום והזדמנות לבטא את עצמנו ואני משתמשת בה. אני כן חושבת שהאופנה בארץ הולכת לכיוון טוב, יש מלא מבחר וזה נותן מקום לשוני לבוא לידי ביטוי״.

 

״אני חולמת לגעת בכמה שיותר אנשים ולגרום להם לחייך. מעבר לזה שאני רוצה להצליח בתחום שלי ולהוות השראה לאחרים, אני חולמת להקים בית משפחתי וחם עבור ילדים ונוער בסיכון שאין להם לאן לחזור בסוף היום״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 15
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 3
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

גם אני רוצה.
״בתחום עיצוב האופנה אין ספק ששני המעצבים האהובים עליי הם כריסטיאן סיריאנו ואוליבר רוסטינג. הם כבשו תצוגות מסלול ובמות נחשקות ואני שואפת כמוהם להגיע הכי רחוק שאפשר״.

כל החלומות.
״החלום שלי בתחום האופנה הוא להמשיך ליהנות מהעשייה שלי, ללמוד כל יום דבר חדש, להעשיר את הניסיון שלי ולהלביש עוד נשים מדהימות וגברים עם סטייל. האמת? יש גם חלום קטן על שטיח אדום. אני חולמת לגעת בכמה שיותר אנשים ולגרום להם לחייך. מעבר לזה שאני רוצה להצליח בתחום שלי ולהוות השראה לאחרים, אני חולמת להקים בית משפחתי וחם עבור ילדים ונוער בסיכון שאין להם לאן לחזור בסוף היום״.

 

״בזכות האמונה שלי בעצמי אני מטפסת עוד שלב ומשיגה עוד מטרה. אנשים מבחוץ חושבים שאם יש לך תעודה זה מספיק ושדברים קורים תוך רגע, אבל צריך לעבוד קשה, להשקיע ולהבין שזה תהליך. התמדה, נחישות ואמונה עצמית, הם מה שצריך כדי לטפס למעלה״

 

מעצבת אופנה רז אלנתן צילום יח״צ - 1
״רע לי שאנשים מקניטים אנשים אחרים במדיה מאחורי המקלדת ולא מעיזים להתמודד מול עצמם ביום יום״. רז אלנתן. צילום: יח״צ

 

השאלון / רז אלנתן

התרגשות.
״מרגש אותי ליצור דברים חדשים ולהצליח לכבוש יעדים שהצבתי לעצמי, מרגש אותי לפגוש אנשים מיוחדים החל מידוענים ועד לאנונימיים בבתי חולים, מרגש אותי לראות זוג מבוגרים שמחזיקים ידיים במעבר חציה (קצת קלישאה אבל זה אמיתי) וכמובן סרטים כמו טיטאניק ומלך האריות. קלאסי״.

אהבה ראשונה.
״פעם ראשונה התאהבתי בגיל 16 בילד שגדל בשכונה שלי והפך לידיד קרוב. התאהבתי זו מילה קטנה לעומת מה שהרגשתי בזמנו. וכמו שצפוי היה לקרות בגיל הזה, הלב נשבר. אך אין ספק שאותה היכרות השפיעה עליי מעבר למצופה. אותו ילד ואחיו שקטן ממנו בכמה שנים, ישנו אצלנו לא פעם ואפילו ברחוב עקב בעיות עם ההורים. זה כאב לי ועורר בי את המחשבה שאם יום יבוא ואהיה בעלת אמצעים, הדבר הראשון שאעשה הוא להקים בית משפחתי ואוהב לילדים ונוער בסיכון שאין להם לאן לחזור בסוף היום. הם ההשראה שלי לחלום הגדול״.

אכזבה.
״אני חושבת שאכזבה הופכת כזו רק אם אתה נותן לה לגיטימציה. אני בוחרת לראות אתגרים כעוד שלב בדרך. העולם מורכב וזה בסדר. צריך תמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה ולחשוב קדימה״.

חברים.
״החברים שלי הם לקט של אנשים טובים, אמיתיים ומפרגנים. בשנים האחרונות החברים הכי טובים שלי הם ההורים שלי, איתם אני מתייעצת ומשתפת דברים שבאמת חשובים לי. אין עליהם בעולם״.

דרך המלך.
״אני מאוד משתדלת להיות נאמנה לעצמי, גם באופנה וגם בחיים האישיים. אני לא הולכת לפי טרנדים מצד אחד ומצד שני לא הולכת נגד הזרם. אני פועלת לפי האמונות שלי ומעבירה את האמת שלי. במקצוע הזה כמו באמנות יש מקום למגוון סגנונות ודעות וזה היופי, לחשוב מעבר למה שמצופה״.

 

״אני כל הזמן מנסה ללמוד ולהשתפר ואבא שלי שגם מגיע מתחום העיצוב נותן לי טיפים. את ההשראה לעשייה שלי ברמת העיצוב, אני שואבת בעיקר מנשים עוצמתיות בתעשייה שאני מעריכה, מבחינת הסטייל והאג'נדה הכללית שלהן״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 1
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

 

יד מכוונת.
״אני כל הזמן מנסה ללמוד ולהשתפר ואבא שלי שגם מגיע מתחום העיצוב נותן לי טיפים. את ההשראה לעשייה שלי ברמת העיצוב, אני שואבת בעיקר מנשים עוצמתיות בתעשייה שאני מעריכה, מבחינת הסטייל והאג'נדה הכללית שלהן״.

ארנק.
״כסף עבורי הוא אמנם תגמול על העבודה שנתתי והשקעתי: בלעדיו לא יכולתי להחזיק סטודיו או לקנות אוכל ומים אבל הוא בערך במקום השלישי ברשימת הדברים החשובים בחיים מבחינתי ולא מהווה מטרה עיקרית. העשייה, הלמידה, האינטראקציה עם הלקוחות והחיוכים שאני רואה על הפנים שלהן זה החלק המספק באמת״.

לאי בודד?
״את המשפחה שלי. חד משמעי״.

מי שמאמין.
״בזכות האמונה שלי בעצמי אני מטפסת עוד שלב ומשיגה עוד מטרה. אנשים מבחוץ חושבים שאם יש לך תעודה זה מספיק ושדברים קורים תוך רגע, אבל צריך לעבוד קשה, להשקיע ולהבין שזה תהליך. התמדה, נחישות ואמונה עצמית, הם מה שצריך כדי לטפס למעלה. אם היית שואל אותי את השאלה הזו לפני עשור, הייתי עונה לך שהביטחון שלי כמעט לא קיים. בייסודי כמעט ולא הייתי מדברת, גם בחטיבה ובתיכון. שילדים היו צוחקים עליי וקוראים לי בשמות גנאי הייתי נעלבת ולוקחת ללב. בזמן הצבא המודעות שלי גברה והלכתי לטיפול בשיטת מוח אחד במשך שנה. שם משהו השתחרר ונפתח בי והיום הביטחון העצמי שלי במקום טוב. למדתי לקבל את עצמי והכי חשוב להעריך את מי שאני״.

עושה לי רע.
״רע לי בסביבה של אנשים צבועים. רע לי שאנשים מקניטים אנשים אחרים במדיה מאחורי המקלדת ולא מעיזים להתמודד מול עצמם ביום יום. כואב לי לשמוע על התנהגות רעה ואלימה של אנשים כלפי אחרים. זו הסיבה שבגללה אני לא רואה חדשות. הלוואי והייתה קצת יותר חמלה, סובלנות ואהבת חינם. אני פוחדת שלא תהיה לי היכולת לעשות את מה שאני אוהבת והכי אני פוחדת שיקרה משהו לאהובים הקרובים שלי. לפני שנה וחצי איבדתי את סבא שלי, אין ספק שהאירוע הזה היה הכי כואב שחוויתי. לראות אדם שאתה אוהב נעלם מן העולם זה כמעט בלתי נתפס״.

טוב לי.
״תרפיה עושה לי טוב, בין אם זה ספורט או לשמוע מוזיקה בזמן שאני משרטטת סקיצות.. זה עוזר לי לשקוע ולהפליג בדמיון. עוד דבר שאני חייבת בשביל הנשמה זה לטוס פעם בשנה לכמה ימים כדי לנקות את הראש ולחדש כוחות. וכמובן ברמה המקצועית, לקבל פרגונים ופידבקים טובים מהלקוחות שלי, זה סיפוק אדיר. משמח אותי לראות את הקרובים אליי מגשימים את עצמם. משמח אותי להציב לעצמי מטרה ולכבוש אותה. משמח אותי להיות מוקפת באנשים טובים עם ראש חיובי. וכמובן משמח אותי לראות לקוחות מרוצות, זה תמיד מחמם את הלב״.

בית.
״המשפחה שלי הכי תומכת בעולם, הם מפרגנים וגאים בי מאוד ועוזרים בכל דבר שאני צריכה. למעשה את מכונת התפירה הראשונה שלי קיבלתי ליום הולדת 16 כאשר אבא שלי שאל אותי מה אני רוצה למתנת יום הולדת. הם מאוד מאמינים בי״.

 

״כשהתחלתי לעצב אופנה לא חשבתי בכלל שאעבוד עם כלות. הראש שלי ממוקד בשמלות ערב, אבל הביקוש החל לגדול והכלות פרגנו כל כך שזה נתן לי את הביטחון לשים דגש גם על שמלות כלה. אני חושבת שאחרי הכלה השנייה הבנתי את גודל הסיפוק בלקחת חלק ביום המאושר שלהן והחלטתי לתת לזה הזדמנות״

 

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 10
שמלה של רז אלנתן. צילום: שרבן לופו

שמלה של רז אלנתן, צילום יח״צ - 9
שמלה של רז אלנתן. צילום:שרבן לופו

 

רז אלנתן 
שמלות כלה וערב | איפור ערב
www.elnatanraz.com

 

מגזין אופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
אינסטגרם: fashionisraelmagazine
קבוצת האופנה והביוטי שלנו פתוחה לכולם: מגזין אופנה של ישראל

 

פורסם בקטגוריה מעצבי אופנה
תגובות פייסבוק