VERDE

VERDE-4
|

 VERDE – עמדה ביתית להכנת קרמים ומשחות מרפא, פרויקט של אורטל דורוחונצ'נו

מנחה הפרויקט: פרופ' עזרי טרזי
מוסד אקדמי: בצלאל, במחלקה לעיצוב תעשייתי

 

 

 

"VERDE" (ירוק באיטלקית) זוהי תחנת עבודה להכנת קרמים ומשחות מרפא בהשראת תעשיית הקוסמטיקה המצרית הקדומה. בתרבות המצרית התקיים קשר הדוק בין יופי לבריאות ולכן שילבו בתמרוקיהם צמחים, מינרלים ושרפים שהיו מוכרים כבעלי סגולות מרפא, נוסף על ערכם הקוסמטי.

VERDE-3
אורטל דורוחונצ'נו. צלם: עודד אנטמן

על אף פער הזמנים בין מצרים העתיקה למאה ה-21, בשנים האחרונות גדל השימוש במוצרי קוסמטיקה טבעיים, תוך שימת דגש על הפן האישי בתהליך הייצור. בגישה זו עוצבה "VERDE". תחנת עבודה זו כוללת כלים, שטח אחסון ומשטח עבודה המאפשרים עיבוד ביתי של צמחי מרפא. מבנה העמדה עוצב בהשראת תהליך הרקיחה, דבר ההופך את המלאכה לפשוטה וברורה. בכך מהווה "VERDE" חיבור בין שיטות ייצור מסורתיות לאדם המודרני.

VERDE-1
אורטל דורוחונצ'נו. צלם: עודד אנטמן

הפרויקט עסק בסביבה הביתית ובאפשרות להעניק לאנשים כיום חוויה של שליטה ואחריות מלאה לחומרים שהם מכניסים לגופם. כיום ישנה מודעות לחומרים הכימיים שתעשיית הקוסמטיקה משתמשת בהם ולסכנה שלהם לגופינו, אך עדיין קשה לרוב האוכלוסייה לנתח את הרכיבים שבמוצרים התעשייתיים, בעיקר בגלל צורת כתיבתם על גבי המוצרים.
משתמשים ייחודיים הם האנשים המפתחים אלרגיות למוצרים המתועשים, שלהם כמובן אין ברירה אלא לפנות לפתרונות של הקוסמטיקה הטבעית. גם חובבי ה DIY יכולים למצוא עניין בייצור עצמי של קרמים לעצמם ולסובבים אותם.

VERDE-5
אורטל דורוחונצ'נו. צלם: עודד אנטמן

מאפייני האובייקט: בחרתי לעצב את האובייקט על פי ארבע הפעולות החשובות בתהליך הרקיחה: הראשון, ייבוש הצמחים באגודות קטנות, הנעשה בתלייה הפוכה. השני, הפרדת עלים מגבעולים והפרדת עלי כותרת מהפרחים. השלישי, מיצוי של הרכיבים הפעילים בצמח, תהליך שאורך 3 שבועות עד חודשיים. הצמח ממוצא באלכוהול, שמן בסיס או גליצרין. תהליך זה מצריך ניעור יומיומי של בקבוקון המיצוי. לאחר סינון המיצוי ניתן לבצע את התהליך האחרון – הכנת הקרם. בתחתית האובייקט ישנה מגירה המשמשת לאחסון, ובה ניתן לשמור את החומרים אשר לא ניתן לייצר בייצור ביתי.
הכיווניות של האובייקט היא על פי כיוון השעון. סדר הפעולות הוא לפי זמני הייצור. ראשית מייבשים את הצמחים על גבי זרוע הניתנת להזזה, וכוללת מצב פתוח – אשר מאפשר עבודה נוחה על גבי משטח העבודה, ומצב סגור. לאחר מכן, מפרידים את העלים מהגבעולים בעזרת משפך ומפרידים עלי כותרת מהפרח בעזרת פינצטה. שלבי העבודה ניתנים לביצוע על גבי משטח העבודה, העשוי זכוכית ולכן ניתן לניקוי בקלות. את העלים המופרדים והמיצויים השונים ניתן לשמור בכלי האחסון שכוללת העמדה. בנוסף, כוללת העמדה גם מדף תצוגה ובו צנצנות קרמיקה ייעודיות לקרמים הסופיים שעליהם עמלו לפחות 3 שבועות.

VERDE-6
אורטל דורוחונצ'נו. צלם: עודד אנטמן

ארבעת סוגי הפריטים – משפך, פינצטה, כלי אחסון וצנצנות קרמיקה עוצבו על ידי במיוחד ובנוסף לעמדה כדי לענות על צרכי המשתמש בעמדה זו. המשפך כולל חריץ אשר מקל על הפרדת העלים המיובשים מהגבעול. הפינצטה כוללת קצוות שטוחים (להבדיל מפינצטה רגילה בעלת קצוות חדים) המאפשרים הפרדת עלי כותרת מבלי לפגוע בהם. כלי האחסון וכלי הקרמיקה עוצבו הן צורנית והן חומרית כדי להתאים לעמדה ולמה שהיא מייצגת. עניין נוסף בכלים אלו הוא צורת הרישום של התאריך והחומרים שהם מכילים. אחת הבעיות שעלו מהמחקר הייתה המדבקה שנרטבת ונופלת בזמן ההכנה. אני בחרתי לשים את המדבקה על החלק העליון של הפקק והגנתי עליה עם מכסה זכוכית.
האובייקט הוא אובייקט קיר על מנת לחסוך במקום, ומיועד לעבודה בעמידה. כולו מיוצר בטכניקות ידניות דבר התואם את טכניקות ייצור הקרם – לא אובייקט מתועש בייצור המוני. הטכניקות שהשתמשתי היו ניפוח פיירקס, נגרות, קרמיקה וצורפות. החומרים בהם נעשה שימוש בפרויקט הם זכוכית, חוטי כותנה, מתכת, עץ אשה, קרמיקה, אלפקה, גומי ופיירקס.

ortaldoro@gmail.com

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק