EFIFO מגזין אמנות
מוזיאון תל אביב לאמנות: אמנות עכשווית ואפרו-פוטוריזם. וגם: מפגש עם האמן איברהים מהמה על התערוכה ״שבר״
אוצרת: רותי דירקטור
הפתיחה: חמישי, 8 בדצמבר 2016, בשעה 20:00
האמנים המשתתפים: אבודיה, נורית אביב, לאונס רפאל אגבודז'לוּ, אוקהאי אוז'יקרה, אדג'אני אוקפו אגבה, בודיס איזק קינגלז, אבּיאל אמנואל, אליסיה מרסי, פרדריק ברולי בואברה, ברביזון החדש, נטליה זורבוב, אסיה לוקין, אנה לוקשבסקי, זויה צ'רקסקי נאדי, אולגה קונדינה, פיטר הוגו, אסתר מהלנגו, איברהים מהמה, ואנגשי מוּטוּ, זוולטו מטטואה, אבו בקאר מנסאריי, נאנדיפה נטמבו, מאליק סידיבה, שרי סמבה, דוד עדיקא, ואנורי קהיו, קולקטיב אנייה, לוסיאנה קפלון, אדם רוטברד, אריאל רייכמן
התערוכה הקבוצתית המקיפה מציגה אמנות הנוצרת היום באפריקה, או מתייחסת לאפריקה, תוך התמקדות בנקודת מבט אפרו–פוטוריסטית, כדרך להדוף את העבר המיוסר של אפריקה ולנכס את העתיד, דרך עדשה תרבותית שחורה.
אפריקה שמדרום לסהרה נוכחת במלוא העוצמה ועל כל מורכבותה, בעשייה ובשיח האמנותיים של העשורים האחרונים. העבודות בתערוכה, משקפות את החיוניות והתסיסה שמניעות היום את אפריקה ואת מציאות החיים בה – כאוטית ולעיתים אכזרית וטראגית. העבודות נוצרו בעידן הפוסט-קולוניאלי, המוקדמות שבהן בשנות ה-60 וה-70 – "עשור העצמאות" של אפריקה, ומתבקש לקרוא אותן הן כמקרים פרטיים והן כביטויים של הקולוניאליזם והשלכותיו, דרך ניסוח מחדש של הגוף, הנוף והתרבות האפריקאיים. עבודות שנוצרו בארץ, נותנות ביטוי ל"אפריקה הקטנה" – הקהילה הגדלה והולכת של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אפריקאים בדרום תל אביב. הן משקפות היבטים שונים של הקשר אפריקה-ישראל, ושל האופן שבו אפריקה נטמעה בדמיון, בפנטזיה ובמציאות הישראליים.
המושג אפרו-פוטוריזם, מתייחס למוזיקה שצמחה בשנות ה-60 בקרב אפרו-אמריקאים וליצירה שהתפתחה בהשראתה בתחומי השירה, הקומיקס, הקולנוע והאמנות. המושג חל היום על טווח רחב של יצירה שמשקפת פוטוריזם בגרסה אפריקאית. נרטיבים שונים משתקפים דרך מבעים ששוברים הבחנות מקובלות בין אמת לבדיה, בין מיתוס למדע, בין טכנולוגיה לרוחניות.
מוזיאון תל אביב לאמנות
גלריה רב־תכליתית ע"ש לילי ויואל משה אלשטיין הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר
נעילה: 22.4.17
איברהים מהמה – שבר
9.12.16 – 22.4.17
מפגש עם האמן בתערוכה – יום שישי – 9.12.16 – בשעה 12.00
אוצרת: רותי דירקטור
איברהים מהמה (נ. גאנה, 1987) הוזמן ליצור עבודה עבור מפל האור, הממוקם במבנה החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות. חומרי הגלם שאיתם עובד מהמה, הם שקי יוטה המשמשים לנשיאת קקאו, קפה ולאחר בלותם גם לנשיאת פחם.
השקים מיוצרים בהודו, או בבנגלדש, אך מוטבעת עליהם חותמת "תוצרת גאנה" ומהמה תופר ומחבר להם בדים שונים או חומרים אחרים. בעצם השימוש בשקים, שמכילים עליהם את עקבות הנדודים של מוצרים וחומרים, מהמה מאיר את האופן שבו הון וכוח עבודה נעים מאפריקה ואל אפריקה, מחליפים משמעות, ערך ומעמד. יריעות השקים, משמשות אותו ליצירת מיצבים גדולים המותאמים לאדריכלות ולסביבה שבתוכן הוא פועל.
האמן איברהים מהמה חי באקרה, גאנה, ונחשב לאמן הצעיר המצליח ביותר הפועל היום בגאנה. למרות גילו הצעיר השתתף כבר בביאנלה בוונציה 2015 (שם כיסה סמטה ביציאה מהארסנלה בבדי יוטה) והוזמן להציג בדוקומנטה 2017.
מוזיאון תל אביב לאמנות
המפגש עם האמן בתערוכה ללא תשלום (כלול במחיר כרטיס כניסה למוזיאון).
מפל האור, הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר.