אוריגמי ישראלי

אוריגמי ישראלי -01
|

תמונת מצב עכשווית של העשייה הישראלית בתחום האוריגאמי בישראל – קיפול בריבוע

אוריגמי ישראלי

מאת צח אוריין-אוראץ'

אוריגמי ישראלי -01
הרמן מריאנו. עכברים

את ה"זץ" הזה חטף סא"ל במיל. אילן גריבי במהלך עוד דיון צבאי טרחני ומשעמם. סימה, קצינה בכירה שהשתתפה באותו דיון, ניצלה את הזמן האבוד והחלה לקרוע מסמכים לשלל חתיכות נייר קטנות. על השולחן המשרדי החלו לתפוס נפח ערמות קטנות וגבוהות של הגריסה הידנית ואז גריבי הבין, כי גם הוא יכול לנצל את הזמן, אבל במקום לגזור ולחתוך ולערום הוא דווקא העדיף לקפל. כבר בכיתה ו' הוא נשבה בחוקים הפשוטים של קסם קיפולי הנייר אוריגמי אבל אחרי שהוא מיצה את מעט ספרי האוריגמי שיצאו באותם ימים לאור בישראל ויצר מהם את כל החיות והדגמים הקלאסיים, התחביב הפך להיות שקט. רק בשנת 1996, כשיצא מטעם הצבא לסינגפור הוא נחשף שוב מחדש לשפע של ספרים על אוריגמי וחזק לקפל דגמים מתקדמים יותר, אך השירות הצבאי הקשה עליו להתמיד בתחביב. לקראת שחררו המתקרב בשנת 2009 ובהשראת סימה הגורסת הוא בחר להשתחרר אל הנשמה ואל קיפולי הנייר במקום למסלול הטבעי והמתבקש בתעשייה הביטחונית. "אוריגמי כתחום אומנתי הוא משהו מאד מיוחד. אמנם יש בו משהו נורא מגביל, מוגבל וצר אבל זה דווקא אילוץ מחייב ואפשר לעשות איתו דברים מדהימים. אמנות האוריגמי היא מעבר לריבוע נייר" פוסק גריבי.

אוריגמי ישראלי
עבודה של אילן גריבי

התחביב הפך לאובססיה ובהמשך לעיסוק וכיום הוא יושב ראש ארגון אמני אוריגמי בישראל ופועל לפיתוח סצנת האוריגמי, המשלבת כישורים כמו קשר עין, קואורדינציה, ריכוז, סבלנות, דיוק ומשמעת. בימים אלה הוא משתתף עם מיטב אמני האוריגמי המקומיים בתערוכה "קיפול בריבוע: אוריגמי ישראלי" המוצגת בגלריית המשכן בית מאירוב במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון. התערוכה, המציעה תמונת מצב עכשווית ורחבה על העשייה האומנותית של יוצרי האוריגמי בישראל, כוללת מנעד רחב של עבודות – פסלים אקספרסיביים, דמויות מורכבות ומושכות עיין של חיות, צורות גאומטריות, תכשיטים וגופי תאורה מעוצבים לצד דגמים הבוחנים את אפשרויות הקיפול הגאומטרי לא רק בנייר אלא גם במתכת, עץ, עור, ואף בטון. גיל המשתתפים בתערוכה נע מגיל 16 ועד 80 פלוס ואצר אותה ד"ר סעדיה שטרנברג, שאצר גם התערוכה הבינלאומית הראשונה לאוריגמי שהתקיימה בישראל בשנת 2007 במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה. גם שטרנברג עוסק באוריגמי מאז ילדותו בירושלים של שנות ה-70 וכיום הוא חוקר את האפשרויות האקספרסיביות התמונות בקיפולי נייר, בעיקר דרך פיסול של פנים באוריגמי. מציג נוסף המשתתף בתערוכה, האדריכל לשעבר הרמן מריאנו, עוסק בקיפולי נייר מעל 50 שנה ואת המוניטין הבינלאומי שלו בתחום הוא רכש מקיפולי דגמי חיות.

אוריגמי ישראלי-03
עבודה של סשה נויברג

לאמנות האוריגמי (ביפנית: אורי=קיפול, קאמי=נייר) משמעות עמוקה בתרבות ובמסורת היפנית והסינית והיא אף התפשטה לתרבות הפנאי במערב, ורבים נשבו באסתטיקה שלה. שיטות הקיפול השתכללו, סגנונות חדשים של קיפולי נייר מומצאים והאמנות המשלבת יצירתיות, דיוק ואתגר טכני משמשת ככלי חינוכי בגני ילדים ובמוסדות חינוך לצד ריפוי בעיסוק. בארץ זה אמנם נתפס אצל רבים כמשחק ילדים, שמתלהבים לעשות  ציפור או צפרדע קופצת מקיפולי נייר, אך האוריגמי נוגע גם בכיוון המתמטי, ומה שנראה בהתחלה כמוגבל מצטייר בתערוכה החדשה כאמנות שהשמים הם הגבול. "שלא כמו בציור, פיסול או כתיבה, פה ניתן לחזור אחורה ואם תפתח קיפול חזרה תקבל נייר מופלא" מתמצת גריבי.

אוריגמי ישראלי
Younger Molly. סעדיה שטרנברג

החוקים פשוטים למדי – אין חיתוך, אין הדבקה ולרוב מתחילים בפיסות נייר ריבועיות אותן מקפלים לצורות המתבקשות. יש גם דגמים עם קפלים מורכבים יותר, טסליישן (גריבי חידש להם מילה בעברית: ’מחזוריגמי’) בהם העיצוב הבסיסי חוזר על עצמו פעמים רבות. מדובר עדיין בתחביב מצומצם יחסית, אך הוא הולך ומתפשט ויש אמנים כגריבי, המתמחה בקיפולי נייר מחזורים, שידעו לעשות ממנו כסף. "בהתחלה היה לי מודל כלכלי שהתבסס על נשים עשירות מקיסריה שיבואו ללמוד אצלי אוריגמי, אבל זה לא קרה" משחזר גריבי בחיוך, המציג בתערוכות יוקרתיות ברחבי העולם ומשלב אפליקציות של אוריגמי בעיצוב של תכשיטים מכסף, פליז ועץ ושל גופי תאורה. "מי שמתעסק בזה צריך להיות טיפוס שאין לו בעיה להיות תחת הסטראוטיפ של מישהו שמשחק משחקי ילדים ומקפל נייר, כי הוא באמת צריך להיות כזה וגם ליהנות מכך. זה כל כך מקסים בפשטות שלו, שאתה פשוט לא יכול שלא לחייך" מבטיח גריבי.
עד: 22.8, גלריית המשכן, בית מאירוב בחולון

אוריגמי ישראלי-06
עבודה של אייל ראובני
אוריגמי ישראלי -08
עבודה של אילן גריבי
אוריגמי ישראלי -09
הרמן מריאנו. פרפרים

 

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

 

 

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167

אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

תגובות פייסבוק