דוד אבידן

מוטב כבר שנלך בגדולות-3
|

דוד אבידן: "מוטב כבר שנלך בגדולות". לציון יום הארכיונים הבינלאומי: שיתוף פעולה בין המחלקה לאמנויות המסך וארכיון סינמטק ירושלים

דוד אבידן

מוטב כבר שנלך בגדולות-1
גל חקלאי ולירון נרונסקי (אנימציה). בהשראת השיר בעיות אישיות. צילום מסך

מאת מערכת המגזין

היוצר דוד אבידן עבד במדיות שונות ועירב סוגות, הלחים מילים ואף פרץ דרך אל הניו מדיה והקולנוע הניסיוני. מלבד שיריו הקנונים בהם הוא נודע הפיק, כתב וביים אבידן מספר סרטים קצרים וסרט באורך מלא. "מוטב שנלך בגדולות" יתקיים בסינמטק ירושלים, לציון יום הארכיונים הבינלאומי, ויציג סרטי ארכיון שהפיק וצילם אבידן בין השנים 1968-1970. לצידם יוקרנו חמישה סרטים קצרים חדשים, שנוצרו בהשראת שיריו ושפתו, על ידי סטודנטים במחלקה לאמנויות המסך בבצלאל.

הכל אפשרי (1965), זוז (1969), ומין (1970), שבים דוד אבידן יוקרנו בפורמט המקור בו צולמו – סרט 16 מ”מ – שממחיש את המשיכה של אבידן לפלסטיות של המדיום הקולנועי ולפוטנציאל הגלום בו. הקרנה של עותקים אלו מתאפשרת בזכות עבודת הארכיון היומיומית לשימור אוצרות מורשת אודיו־ויזואליים בדגש על תרבות מקומית.
ראשיתו של ערב זה, בפרוייקט שניהל הסופר והתסריטאי אסף אשרי, מנחה ומרצה במחלקה לאמנויות המסך, בבצלאל. במהלך השנה, נחשפו הסטודנטים לשיריו של אבידן והפיקו יצירות ויזואליות קצרות המתכתבות עם רוחו הנון־קונפורמיסטית של היוצר. לא מדובר כאן בגרסאות כיסוי אלא עבודות עצמאיות שמשתמשות בשירים כמקפצה וכאדני זינוק.
בערב יום שני, 8.6, יוקרנו חמשיה סרטים נבחרים פרי יצירתם של הסטודנטים: גל חקלאי ולירון נרונסקי (אנימציה) – בהשראת השיר "בעיות אישיות", דניאל רבינוביץ', הדר ארבייט וסם דניאל (אנימציה) – בהשראת השיר "דיון דחוף", מאיה יבין (וידאו) – הסרט הקצר"גבולות" בהשראת השיר "העתקת שמש", שירי רוזן (וידאו) – בהשראת השיר "סטייה לא מהותית מהצופן- הסוציוגנטי של התא המשפחתי המצוי", יעל סגל(וידאו)- בהשראת השיר "טווח ארוך וטווח קצר".

עורך הפרויקט, אסף אשרי: "כפי שנהג בשיריו ומאמריו פנה אבידן לאמנות המסך במטרה לחקור את הדימוי הוויזואלי ואת תנועתו בזמן. אבידן הקולנוען הכיר והתכתב עם מגמות שהתרחשו בעולם הקולנוע האוונגרדי של שנות השישים והשבעים. מנגנון העריכה, המייצר את המקצב של היצירה הויזואלית, היה המכחול המובהק ביותר בו השתמש אבידן בבואו לצייר סיפורי בדים. כפי שבשירתו נהג להלחים מילים וליצור יש מאין בחיבורן, כך הוא מייצג בשרה של נתקים וקאטים אמירה חדשה ונוספת על חלל הפריים וזווית המתבונן".

מוטב כבר שנלך בגדולות-2
דניאל רבינוביץ'-הדר ארבייט, סם דניאל בהשראת השיר דיון דחוף. צילום מסך- בצלאל

מתחילת הפרוייקט התנהל דיאלוג אומנותי עם הסטודנטים אודות שיריו של אבידן, השפה המילולית והקולנועית שלו, החזון העתידני ומקורות ההשראה. התהליך הפעיל נבנה בשיתוף עם שנה א' וידאו בקורס של שרון בלבן, עם שנה ב' וידאו בקורס של רונן ליבמן ועם שנה ג'+ד של אנימציה בקורס של אוסנת ולד.
סרטי הארכיון שיוקרנו:

הכל אפשרי (ישראל 1965)
בימוי: דוד אבידן. אבידן, משורר ויוצר רב־תחומי, היה לאייקון תרבות בחייו. תרומתו והשפעתו על השירה העברית מהווה טלטלה לדורות. כשבחר לעסוק בדימוים קולנועיים כבמאי־תסריטאי־שחקן הוא יצק בהם קצב, תכנים וצירופים חזותיים שלא נראו כאן קודם לכן. בעת שסרטיו נוצרו, הם היו קשים לעיכול, היום הם מוגדרים "שירה חזותית" ורעננותם מועצמת. "הכל אפשרי" שיר הלל חזותי ל "גם אתה ברוטוס". (15 דקות, עברית)

זוז (ישראל 1969)
בימוי: דוד אבידן. "זהו סרט על הצורך להיפטר מהסרט". סרט על הגבול שבין מדיה למילה כתובה. (15 דקות)

מין (ישראל 1970)
בימוי: דוד אבידן, משחק: דוד אבידן, לליק לוי, לילית לסל. "מין" כולל כמה מקטעי המין הנועזים ביותר בתולדות הקולנוע האמנותי. הפצצת פאנטומים ונפילת פאנטום. דברי אישום קשים נגד החברה הישראלית בפרט ונגד החברה המודרנית בכלל." (דוד אבידן) הסרט נאסר בזמנו להקרנה ע"י הצנזורה. (26 דקות. עברית, תרגום לאנגלית וצרפתית).

יום שני ה-8.6, בשעה 19:00, סינמטק ירושלים, דרך חברון 11
יוזם ועורך: אסף אשרי

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

פורסם בקטגוריות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק