המכון הפולני

ירוסלב מודזלבסקי ולאון טרסביץ'01
|

גלריה גבעון והמכון הפולני בישראל: מעבר לריאליזם ולאבסטרקט תערוכת ציורים של ירוסלב מודזלבסקי ולאון טרסביץ'

המכון הפולני

12.6.2015 – 25.7.2015
אוצר וכותב: קרול פריינה (Prejna)
פתיחה: יום חמישי, 11.6.2015 בין 19:00 – 22:00 בערב

ירוסלב מודזלבסקי (Modzelewski) נולד בוורשה ב-1955. הוא למד אמנות אצל סטפן ג'רובסקי (Gierowski) והינו פרופסור לציור ובעל סטודיו באקדמיה לאמנות בוורשה. ב-1982 היה מודזלבסקי מבין מקימי ה-גרופא (Gruppa) – נציגתה הבולטת של מה שמכונה התנועה הנאו-אקספרסיבית הפולנית של שנות השמונים. עם חברי התנועה נמנו ריצ'ארד גרזיב (Grzyb), פאוול קוולבסקי (Kowalewski), ולדזימירץ פאוולאק (Pawlak), מארק סובצ'יק (Sobczyk) וריצ'ארד ווזניאק (Wożniak).מודזלבסקי השתתף במרבית תערוכותיה ויוזמותיה של הקבוצה והיה עורך-שותף של מנשרה, ה- Oj dobrze już.

עבודותיו המוקדמות של מודזלבסקי נטו אל המופשט והפעילו סימבולים וסימנים פשוטים כמו גם צלליות-מתאר שבלוניות. באמצעות ציורים תמטיים ושימוש במוטיבים מפורדים על רקע שטוח יצר קומפוזיציות פיגורטיביות. באמצע שנות ה-80 יצר סדרת עבודות שמבוססת על רישומים מתוך ספרי לימוד לשפה הרוסית שתיאורו פעולות פשוטות. הפועל שהגדיר את הפעולות שימש ככותרת של כל עבודה. בהמשך, עבד על מתודת ציור משלו בה הצורה תאמה את הלוגיקה הריאליסטית ובה בעת המאפיינים של הדמויות והמצבים בהם מצאו את עצמן הדגישו את ייחודן המסויים. אווירה סוריאליסטית זו נוצרה בעזרת תחבולות ציורית כגון הכפלה של דמויות (למשל בציור 'צלם. צלם') או 'משחקי' חלל ('רומניקה טוסקנה'). מודזלבסקי אף יצר ציורי נוף ופנים רוויי רגש (בהם, 'בית', 'מסדרון' ו'קיר').

ירוסלב מודזלבסקי ולאון טרסביץ'03
3

לעיתים מכונה מודזלבסקי צייר של איקונות פרוזאיות. בעבודותיו הוא עוסק בעיקר בתיאור נסיבותיו של האדם המודרני – אבוד ומבודד בין האובייקטים המקיפים את ימיו.
מודזלבסקי זכה בפרס קזימירז אוסטרובסקי (Kazimierz Ostrowski) וב'פספורט אוף פוליטיקה' (Passport of Polityka) – פרס יוקרתי מטעם עורכי השבועון הפולני רב ההשפעה 'פוליטיקה' (Polityka).
לאון טרסביץ' (Tarasewicz) נולד ב-1957 בכפר ווליפיי (Walify). הוא למד באקדמיה לאמנות בוורשה בסטודיו של הצייר הפולני הנודע תדאוס דומיניק (Dominik).
בשנות השמונים עבד בעיקר על ציורים שנעים בין הפיגורטיבי למופשט. במרוצת הזמן, סימניה של התפלאותו הנערית מהטבע והנוף נדחקו תחת מערך אינטנסיבי של צבעים וטקסטורה עשירה.

ב-2001 נבחר טרסביץ' לייצג את פולין בביאנלה ה-49 לאמנות בוונציה עם העבודה 'ציור טוטלי'. מיצג נועז זה, תחת הכותרת 'לצייר' (To Paint) הורכב מ'ציור שטיח' יחיד שהונח על ריצפת הביתן בפולני. דריכה על הציור איפשרה למבקרים מגע פיזי ישיר עמו בזמן ההתבוננות. גישה זו נמשכה גם במסגרת תערוכתו במרכז לאמנות עכשווית בארמון יוזדובסקי (Ujazdowski) ב-2003 ובמיצג העירוני הראשון שלו בפולין – 'טרסביץ' עבור פוזנן', שאורגן על ידי גלריה אגו (Ego). האכסדרה הנאו-קלסית של תאטרון פוזנן שימשה כאתר של המיצג, ונצבעה בירוק, צהוב ולבן.

בשנים האחרונות יוצר האמן עבודות על גבול המושגי ומיצגים שפורצים מן הפנים אל החוץ. עבודות מונומנטליות יוצרות דיאלוג עז ויחודי עם רכיבים אדריכליים והמרחב האורבני. באופן זה חושף טרסביץ' צורות 'ציוריות' חדשות ומגלה את הפוטנציאל של הציור.
לאון טרסביץ' זכה בפרס יאן סייביס (Cybis), ב'פספורט אוף פוליטיקה' (Passport of Polityka) ובפרס קרן נובוסילסקי (Nowosielski). ב-2007 זכה בפרס הראשי של הקרן לתרבות, "על תרומתו להרחבת אופני הבנת הציור המסורתיים, והאמנות בכלל".

ירוסלב מודזלבסקי ולאון טרסביץ'02
2

למן ההתחלה, חיפשו מודזלבסקי וטרסביץ' אופנים באמצעותם ניתן לחדור מעבר למסגרות שמגדירות השתייכות לנטיות או זרמים ציוריים מסורתיים כמו הריאליזם והמופשט. חיפוש זה איפשר לשני האמנים לגלות את סגנונם האישי והייחודי ואת חתימת ידם. כתוצאה מכך, אין אפשרות לבלבל בין עבודותיהם לאלו של אמנים פולנים אחרים. באופן מפתיע משהו, הדרך הובילה כל אחד מהם לכיוון הנגדי. מודזלבסקי, שבתחילת הקריירה שלו נטה אל המופשט נעשה לנציג המובהק של האמנות הפולנית הפיגורטיבית, ומוערך בשל הגישה המהורהרת או המלנכולית בייצוג של האדם בעולמו היומיומי.

טרסביץ', לעומת זאת, שבשנות השמונים יצר ציורים בעלי מקצב ריתמי וציורים של שדות, חורשות וציפורים על גבול הפיגורטיבי, כיום מוכר בעיקר בשל עבודותיו המופשטות והמושגיות בחללי פנים וחוץ עירוניים.

הציורים המוצגים בתערוכה הנוכחית נעשו בעשור האחרון של המאה העשרים ומעידים על סגנונו האישי של כל אמן. יחד עם זאת, נדמה שהאמנים קרובים זה לזה כשהם מחברים בציוריהם את העולמות המרוחקים של הציור הפיגורטיבי והמופשט. במקרה של עבודותיו של מודזלבסקי, שנות התשעים נשאו את המסמן המגדיר שלו, שהוא, לדברי מבקר האמנות יאן מיכלסקי (Michalski) "הצהרות מצויירות". דמויות גיאומטריות פזורות בין צורות אנושיות ואובייקטים, ורכיבים מן הטבע מונחים על גבי רקע כמו-גאומטרי.

רסיסים מופשטים הופכים את מקטעים ראליסטיים שכמו הושהו, לעולם שכולו סוריאליסטי. בציוריו של טרסביץ' ניתן עדיין להבחין בעקבות של ההיקסמות הילדותית מנופי הטבע, שדות מרעה, שדות חרושים ופיתולים של ערוצי נחל.

עם זאת, האמן ממשיך הלאה ובעקבות המופשט הקנוני מעבד אותם לסימנים גאומטריים מפושטים. קו, זיגזג, עיגול ומשולש, ביחד עם הטקסטורה העשירה והצבעים הנועזים, נעשים השקפה של הנוף. ולא רק הנוף הפולני, כפי שניתן להבחין מסדרת העבודות המוצגת בתערוכה שנוצרה במהלך ביקורו של האמן לישראל ומסע לים המלח.
במסגרת תערוכה זו נעשו שתי קומות הגלריה לאתר של 'מפגש'. מפגשו של הצופה עם יצירותיהם הייחודיות של ירוסלב מודזלבסקי ולאון טרסביץ', כמו גם שני אופנים של ציור שחודרים מבעד לריאליזם ולמופשט.

 

גלריה גבעון : רחוב גורדון 35 תל אביב 63414, 03-5225427

שעות פתיחה
ראשון : 10:00-14:00
שני – חמישי: 11:00-19:00
שישי: 10:00-14:00
שבת: 11:00-14:00

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

המכון הפולני

תגובות פייסבוק