דוד בהר פרחיה

קירות בהפרעה-3-1
|

גלריה לאמנות בית הגפן מרכז תרבות ערבי יהודי: קירות בהפרעה

תערוכה קבוצתית של אמני החורבה – סדנאות אמנים, עיר תחתית חיפה

דוד בהר פרחיה, חמודי ג’נאם, ניר דבוראי, הדס וייס, ויק יעקובסון-פריד, ניצן סט, אורית סימן-טוב, מנאל מחמיד, יובל פייגלין
אוצרת: רווית הררי
28.8.15 – 31.10.15
הפתיחה- חמישי, 27 באוגוסט 2015, בשעה 20:00
DJ Maisa

קירות בהפרעה-2
ניר דבוראי, כדור מזכרת #2, 2015, ארמטורה, מכסה פלסטיק, שמן, צילום
קירות בהפרעה-1
יובל פייגלין, שימור #2, 2015, תיעוד פעולה בנוף (צילום ניר דבוראי)
קירות בהפרעה-8
אורית סימן-טוב, חיפה , 2011, הדפסת צבע
קירות בהפרעה-7
מנאל מחמיד, אבן פינה, 2015, חביות ברזל, קולאז', רישום והדפס על בד ופרספקס, אור, סאונד
קירות בהפרעה-6
חמודי גנאם, הצופה, 2015, הדפסה דיגיטלית על PVC ונייר
קירות בהפרעה-5
הדס וייס, שתי דמויות, 2007, קרטון ומסקינגטייפ
קירות בהפרעה-4
ויק יעקובסון-פריד, Breaking up, 2015, וידאו, 2:05 דקות בלופ
קירות בהפרעה-3
דוד בהר-פרחייה, שריף מקומי, 2014, וידאו

מאת מערכת המגזין

התערוכה קירות בהפרעה מסכמת תקופה של כשנתיים בהן פעלה קבוצת אמנים חיפאיים בחללי סטודיו בבניין "החורבה" באזור הנמל בעיר התחתית . חללי העבודה בבניין, ששימש בעבר כמועדון לילה, הוקצו לשימוש האמנים לזמן מוגבל וללא תשלום, כחלק מתהליך ההתחדשות העירונית שמקדמות הרשויות בשכונות העיר התחתית בחיפה. במסגרת תהליך זה, האזור עובר בשנים האחרונות שיפוץ, בנייה ותחלופת עסקים, המשנים מהותית את אופי השכונה, כאשר לצד יתרונותיהם, שינויים אלו גם נושאים עימם פגיעה במרקם החיים של הקהילה המתגוררת במקום מזה שנים.  מרבית העבודות בתערוכה נוצרו בחודשים האחרונים, זמן קצר לפני תום תקופת השימוש בסדנאות האמנים. למעשה, יתכן שאלו הן העבודות האחרונות שנוצרו בחללים אלה. נראה כי היצירה במרחבים אדריכליים משתנים – הנוף העירוני הנהרס ונבנה, כמו גם העזיבה הצפויה את חללי העבודה הפרטיים – חלחלה והשפיעה על העבודות, שמתייחסות כל אחת בדרכה להפרעות במרחבים אדריכליים.

בתערוכה, אלמנטים אדריכליים ביתיים נמזגים במאפיינים עירוניים ויוצרים שיבושים פיזיים והפרעות בחלל התצוגה, מבנים כוחניים או מרחבי ביניים מטרידים. העבודות בתערוכה עוסקות במרחבים אדריכליים פרטיים או ציבוריים ובקונפליקטים האנושיים או החברתיים הגלומים בהם. חלקן בוחנות את מערכות היחסים בין חללים אישיים ואינטימיים לבין המרחב הציבורי כזירה בה פועלים אסטרטגיות מנגנוני כוח. אחרות מתייחסות למרכיבים אדריכליים במרחב העירוני ולאופן שבו הם משקפים שינויים חברתיים ופוליטיים לאורך השנים. כל העבודות – אשר רובן נוצרו במיוחד עבור התערוכה ועבור חלל בית הגפן – מתאפיינות בהקשר מקומי מובהק ומתייחסות ישירות לעיר חיפה, על המטענים ההיסטוריים והפוליטיים הטמונים בקירות בתיה ובשכונותיה ועל תהליכי ההתחדשות העירונית המשנים כיום את פניה. בתיה הנטושים של שכונת ואדי סאליב, גדרות התוחמות אתרי בנייה שונים, רחובותיה המשתנים של העיר התחתית, נוף הנמל רוחש התנועה, אתרי בנייה במצבי ביניים שבין בנייה להרס, מבני ציבור היסטוריים ששינו בעלות וייעוד ברבות השנים, לצד מבני ציבור חדשים החולשים על סביבות מתפוררות – כל  אלה ועוד נמהלים בשורה של עבודות העושות שימוש במבנים ובאלמנטים אדריכליים כייצוגים של מבנים מנטאליים, חברתיים ופוליטיים מקומיים.

"סדנאות אמנים – החורבה", ממוקמות בבניין מועדון החורבה ההיסטורי בקמפוס הנמל בעיר התחתית. האמנים שנבחרו לפרויקט פועלים בסדנאות לתקופה קצובה שבמטרה לבסס מרכז פעיל וקהילה המתקיימת סביבו. הפרויקט נעשה בשיתוף עם גלריה בית הגפן, מרכז תרבות ערבי יהודי, מינהלת עיר תחתית ואגף התרבות עיריית חיפה.

משתתפים: דוד בהר פרחיה, חמודי ג’נאם, ניר דבוראי, הדס וייס, ויק יעקובסון-פריד, ניצן סט, אורית סימן-טוב, מנאל מחמיד, יובל פייגלין
אוצרת: רווית הררי
גלריה לאמנות "בית הגפן"' רחוב הגפן 2, חיפה – טל' 04-8525252
שעות פתיחה: ראשון – חמישי 10:00–15:00  / שישי- שבת 10:00–14:00

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק