מיכה בר-עם: 1967

efifo, סיני, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל
|

מוזיאון ישראל מציג בתערוכה חדשה מבט מקיף ומגוון על שנת 1967, אחת מהשנים החשובות ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, דרך הדפסות מקור נדירות של אחד מגדולי הצלמים בישראל, מיכה בר-עם, שתיעד את חיי החברה, התרבות והכלכלה לפני ואחרי מלחמת ששת הימים, ואף מציע הצצה נדירה אל תוך חייו הפרטיים בתמונות נועזות ופורצות דרך.

16 במאי עד ה- 28 באוקטובר 2017
אוצר: נעם גל

efifo, לוחמים ברחוב סלאח א דין, ירושלים, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל
לוחמים ברחוב סלאח א דין, ירושלים, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל

מיכה בר-עם הינו אחד הצלמים הישראלים הראשונים אשר זכה להכרה בינלאומית בתחום הצילום. עכשיו, לאחר חמישים שנים בהם בר-עם היה הישראלי היחיד שהתקבל לסוכנות הצילום הבינלאומית "מגנום", לאחר שעבודותיו התנוססו על שערי מגזינים החשובים בעולם כגון: לייף והניו יורק טיימס, לאחר שתיעד ארועים לאומיים היסטוריים כמו מבצע קדש ומשפט אייכמן, מוזיאון ישראל מקדיש תערוכה שלמה המתמקדת ביצירותיו של בר-עם המספקות מבט מקיף ומגוון על אירועי 1967, לצד הצצה מיוחדת אל תוך חייו המשפחתיים והאירועים אשר פקדו אותם באותה השנה.

efifo, סיני, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל
סיני, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל

מלחמת ששת הימים הינה אחת מנקודות הזמן הבולטות והמעצבות ביותר של החברה הישראלית במהלך שנת 1967, אך היא איננה היחידה. מיתון חריף, פערים מעמדיים ותרבותיים עצומים, המתיחות ששררה בארץ טרום מלחמת ששת הימים, סיפוח מזרח ירושלים ושטחי יהודה ושומרון, כל האירועים הללו ועוד השפיעו רבות על החברה ואף ממשיכים להשפיע וללוות אותנו כיום. מיכה בר-עם היה שם עם המצלמה לתעד את ההתרחשות טרום המלחמה, את ישיבת הממשלה שנערכה שעות ספורות לפני שמטוסי חיל האוויר המריאו להפציץ את הבסיסים המצריים, ובתהליך החזרת השבויים הסורים. כל אלו נתפסו ותועדו בתצלומיו של מיכה בר-עם ומציגים לנו באור חדש את שנת 67', לא עוד רק 67' של מלחמת ששת הימים, אלא גם של מכלול האירועים שהתרחשו סביב המלחמה.

efifo, חייל ליד הכותל, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל
חייל ליד הכותל, מלחמת ששת הימים, יוני 1967. צילום: מיכה בר-עם. מוזיאון ישראל

1967 הייתה שנה מעצבת לא רק למדינת ישראל, אלא גם לבר-עם עצמו אשר במקביל לתיעוד ההתרחשויות בארץ תיעד גם את חייו הפרטים. 67' הינה השנה בה מיכה בר-עם הפך לאבא עם הולדת בנו הבכור, לידה אשר בחר לתעד מתוך חדר הלידה עצמו, דבר אשר לא היה נהוג באותה התקופה. צילומים נועזים ופורצי דרך לזמנם אשר מזכירה לנו כי לצד האירועים הרבים במדינה חיי המשפחה והשגרה התנהלו כסדרם.

כ-100 הדפסות מקור נדירות מתצלומיו של מיכה בר-עם יציגו את מכלול האירועים של אותה השנה דרך נקודת המבט הייחודית מיכה של בר-עם ויעלו שאלות על הדור החדש הגדל במדינת ישראל, כזה שלא יודע ומכיר את 67' מעבר למלחמת ששת הימים או לסיסמאות פוליטיות. שאלות בנוגע לגבולות הצילום העיתונאי והניסיון לחצות אל מעבר לגבולות הללו, ועל ההזדמנות הטמונה בתערוכה להכיר מחדש את עברנו כחברה דרך אותם אירועים שעיצבו אותנו לחברה שאנו היום.

מוזיאון ישראל, ירושלים
אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il/

 

פורסם בקטגוריה צילום
תגובות פייסבוק