מעצבי האופנה של ישראל: דורון אשכנזי

דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-4
|

דורון אשכנזי הקים בשנת 1989 את מותג החליפות שלו, מאז הוא הספיק להופיע בשבועות האופנה הנחשבים ביותר בחו"ל והפך למעצמה בתחום חליפות החתנים – מגוון הדגמים בצבעים והדפסים מרהיבים לצד הקלאסיים הם על זמניים ואפשרויות השילוב בין הפריטים בקולקציות גדולות. כיום הוא גם לוקח חלק פעיל בהכשרת דור העתיד של המעצבים בישראל. בשיחה מיוחדת איתו הוא מספר איך תפס אותו ההלם של השביעי באוקטובר, על מה הוא ויתר ועל המחויבות שלו ליצירה והתעשייה הישראלית – היא מה שעוזר לו להמשיך ליצור

doron_ashkenazi_menswear@

מאת: דפנה סאפר
צילום: הדר בן דור
איפור ועיצוב שיער: סימיטל אטאל
דוגמן: בר סוויסה barswisa5@

איך התמודדת עם השביעי באוקטובר?
"התקופה הראשונה הייתה מאוד קשה. הראש לא היה פנוי, הדבר האחרון שחשבת עליו זה בגדים. עשיתי שבועיים לפני זה תצוגה גדולה בברלין והתחלתי לעבוד על שבוע האופנה במילאנו, הייתי באיזשהו תהליך גדול של עשייה ופתאום השביעי לאוקטובר קטע את זה, ויתרתי על הכול. לא הייתי מסוגל מבחינה נפשית, לא הייתי פנוי לחשוב על עיצוב, לחשוב על בדים, חומרים, קונספט – הייתי לגמרי מנותק. אבל הזמן עבר ונכנסנו לאיזושהי שגרה של עשייה…עם כל הכאב, הצער והדאגה צריך להמשיך לעבוד. עצרנו את זה לתקופה מסוימת אבל כמובן שהיה מאוד קשה להתפנות במאה אחוז ולעבוד בצורה רגילה על קולקציית קיץ. הכול עבד בהילוך איטי, עם מחשבות נוספות, עם התלבטויות נוספות, אם זה נכון או לא נכון. עברו כבר שלושה חודשים מאז ואני בעשייה. זה לא פשוט גם היום. אני מלמד בבצלאל, אני עובד עם סטודנטים, אני תורם במה שאני יכול לתרום. המחשבות והשאלות והתהיות, הכול קיים, אבל אני מנסה כמה שיותר לחזור לשגרה."

דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-78
דורון אשכנזי. ״ויתרתי על הכול. לא הייתי מסוגל מבחינה נפשית, לא הייתי פנוי לחשוב על עיצוב, לחשוב על בדים״. צילום: הדר בן דור

אתה מצליח ליצור בתקופה הזו?
"ברגע שאני מגיע לסטודיו ואני נכנס למוד של עבודה אז אני רק על זה, אני מגיע לסטודיו בשמונה בבוקר ואני עד שש נמצא פה, ואני מנתק את עצמי מכל דבר אחר. בערב אני יוצא מהסטודיו ואיכשהו מתחבר לכל מה שקורה. אבל אני מכניס את עצמי לאיזשהו מצב שאני כל כולי בתוך העשייה. לא תמיד זה עובד, צריך תעצומות נפש להתנתק מהכול, כי קורים דברים כל הזמן, אבל אני משתדל לעשות הפרדה בין מה שקורה אצלי בתוך הסטודיו, בתוך התהליך למה שקורה בחוץ. זו ההתמודדות שלי, זו הדרך שבה אני מתמודד.

דורון אשכנזי ובר סוויסה. צילום: הדר בן דור - 3
דורון אשכנזי ובר סוויסה. צילום: הדר בן דור


"אני מנוסה, עברתי דבר או שניים בחיי. אני מניח שעל מעצבים צעירים ההשפעה היא יותר קריטית. אני מכיר את הניסיון שלי וזה מאוד עוזר לי להתנתק, אפשר להיות בקלות עם הראש למטה וזה משפיע על היצירתיות ואפילו על הבחירה של הצבעים של הקולקציה, אתה נמצא במצב של חושך וזה בא לידי ביטוי- אנחנו זה הקולקציה, מצב רוח שלי משפיע מאוד על הקולקציה…בזמן העבודה אני כן מנסה להתנתק ולהיות עסוק…לא תמיד זה מצליח אני מודה, אבל אני משתדל שזה יהיה חלק גדול מהזמן".

צילום: הדר בן דור
צילום: הדר בן דור

איך התחושה עם הסטודנטים והצוות שלך?
"אני עובד פעמיים בשבוע עם סטודנטים בבצלאל אני צריך גם לגרום להם לעבור לאיזשהו מוד שבאנו ליצור ובואו נהיה על זה. למרות שכל אחד והסיפור שלו, אתה לא יודע איפה אתה פוגש כל אחד, באיזה מצב הוא – איבד את החברים שלו בצבא, בנובה, זה סיטואציה לא פשוטה. אני מתמודד עם עצמי אבל להתמודד עם עוד 20-30 סטודנטים זה לא פשוט, ואם אני מביא ראש שפוף, או אם אני לא מצליח להרים אותם ולהגיד להם ׳אוקיי אנחנו נמצאים פה עכשיו כדי ליצור עם כל הקשיים וכולנו נמצאים באותה סירה׳ זה לא פוסח על אף אחד, כולנו נמצאים במצב לא משביע רצון בלשון המעטה, כל עוד אנחנו פה בואו ננסה. זה גם להרים אחרים, לא רק את עצמי, להרים סטודנטים שאני עובד איתם ולהרים את האנשים שעובדים איתי בסטודיו, התדמיתנים, המתפרה וכל מי שאני עובד איתו. אני צריך להיות זה שמוביל, זה שנותן את הטון כי אם אני שוקע כולם שוקעים – לפעמים אני גם מכריח את עצמי ועובד על עצמי בעניין הזה שאני צריך להיות עם הראש למעלה ולהמשיך, אני מזייף מציאות בדרך זו או אחרת."

בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-10
בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור

אתה מרגיש שינוי בהרגלי הצריכה של הלקוח שלך?
"אנשים עוד נמצאים בשוק, אנשים עוד לא במוד של לקנות בגדים, הפרופורציות השתנו. אני חושב שגם אנשים לא מרגישים כל כך נוח ללכת לקנות בגדים היום, גם אם רוצים. יש איזשהו לחץ חברתי מסביב של -זה עכשיו הזמן לקנות בגדים? אבל כן אני מרגיש שאנשים נכנסים לאיזושהי שגרה, מבינים מהתקופה לא נגמרת. אני חושב שזה מאוד חשוב כי אנחנו פה ויכולים בעשיה שלנו לתרום אבל מצד שני גם צריך להמשיך בשלנו, עם כל הצער, הקטסטרופה והאסון החיים לא נעצרו, אנחנו צריכים להמשיך את החיים האלה, אין מה לעשות."

דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-130
דורון אשכנזי. ״אנשים לא מרגישים כל כך נוח ללכת לקנות בגדים היום, גם אם רוצים״. צילום: הדר בן דור

"אני כעסק, כמעצב ומעצבים אחרים שמחזיקים מותג ויש להם הוצאות צריכים להיות יצרניים כדי שיהיה להם דלק להמשיך הלאה. אנשים קונים בסוג של ביישנות, אני קורא לזה. נתח גדול מהשוק שלי זה חתנים, גם אם אנשים מתחתנים זה מאוד מצומצם, מאוד מינורי. השביעי לאוקטובר הוא יום מכונן, יש מהשביעי ועד השביעי. יש כאן סיטואציה שאנשים לא מרגישים ממש נוח. אין הרבה. אני לא יודע מה יש ברשתות, ברמת המעצבים יש ירידה מאוד גדולה בעבודה. זה מובן. אנשים לא במוד לקנות, אלא אם כן הם ממש צריכים. אני מרגיש את זה אצלי בסטודיו, בחנויות שאני עובד איתם- אנשים מתחילים לחזור לשגרה אמנם בחצי צעד כל פעם אבל כן חוזרים לשגרה, צריך קצת הסבלנות, אנחנו מבינים את הסיטואציה, היא מאוד מורכבת, זו סיטואציה שלא ידענו אותה אף פעם, אבל היא קיימת."

בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-30
בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור

האם אתה מרגיש שהאופנה שמיוצאת לחו״ל נפגעת בעקבות גל האנטישמיות של כל העולם המערבי?
"לא, אנשים רוצים להרוויח כסף. אם אתה מוכר בחו"ל ואתה מוכר פה ימשיכו לקנות אותך, אין קשר לאנטישמיות. חנויות בחו״ל קונות ממך ומרוויחות ממך כסף, רוצות להמשיך להרוויח ממך כסף, הם לא מענישות אותך בגלל שאתה ישראלי או יהודי. אבל כשאתה לא נמצא בתהליך רגיל, היצור שלך הוא לא יצור שוטף. המתפרות שלי היו נמצאות בעזה אז הייתי צריך לחפש מתפרות חדשות. מתפרה חדשה זה כמו ללמד ילד ללכת. אי אפשר לעבוד עם חוץ לארץ כי אתה לא בטוח בכל היצור ובכל התהליך. כרגע מבחינת היכולת אני לא בנוי לייצוא אבל זה יבוא. אני מנסה להריץ את זה שוב, ברגע שאני מרגיש שאני מוכן, שהדברים נעשים אני אנסה שוב פעם."

בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור-70
בר סוויסה לובש דורון אשכנזי. צילום: הדר בן דור

"אני לא מנסה לעשות את זה יותר מהר ממה שזה צריך להיות, זה יקרה זה יבוא. אני לא מריץ דברים, דברים צריכים לבוא כשהם צריכים לבוא, כשאני מחליט שאני מוכן לזה, יש לי איזשהו מנגנון שעובד ומתקתק כמו שצריך אז תמיד אפשר לחזור לעבוד, אנחנו עכשיו בשלב שמעכלים את הדברים, אנחנו מנסים לראות איך אנחנו יכולים למקסם את המצב שנוצר, את הסיטואציה הקיימת שהיא לא פשוטה. אני גם אוהב את מה שאני עושה אז אני רוצה להמשיך, זה בשבילי גם סוג של תרפיה, היצור העיצוב המחשבה על העיצוב אני עושה את זה יותר משלושים שנה, זה משהו שהוא זורם בעצמותי, אין סיבה להפסיק לעשות את זה. המצב גרם לנו לא להיות 'על זה', להיות מוסט מזה אבל ברור שאני אמשיך את זה ואני מאמין שנחזור עד כמה שאפשר למצב רגיל. החיים חזקים מכל דבר, זו לא קלישאה אנחנו נמשיך לעבוד ולייצר עם כל הקושי ועם כל הכאוס שמתקיים מסביב, זו לא שאלה בכלל."

content creator @liellesocialmediaclub

דפנה סאפר -2

דפנה סאפר – כתבת אופנה
אינסטגרם: dafnasaffer@

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

הדר בן דור -1

הדר בן דור – צלמת
אינסטגרם: bd_hadar@

סימיטל אטאל

סימיטל אטאל – איפור ועיצוב שיער
אינסטגרם: simital_atal_beauty@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Editor in Chief: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת גברים
תגובות פייסבוק