פסטיבל תמונע 2015

פסטיבל תמונע 2015-2
|

"זו ההצעה הכי נדיבה שאמנות יכולה להציע לקהל". פסטיבל תמונע לתיאטרון פרפורמנס ומחול הפך בינלאומי

מאת: צח אוריין-אוראץ'

זו השנה הרביעית שמרכז הפרינג' השוקק של ישראל מקיים את "פסטיבל תמונע לתיאטרון, פרפורמנס ומחול" והשנה הוא משתדרג והופך לפסטיבל בינלאומי. בדומה לאג'נדה של תיאטרון תמונע, שהצליח מאז שנוסד בשנת 1999 לשנות את מפת היצירה העצמאית בישראל והפך לחממה מרכזית ליוצרים וליצירה העצמאית בישראל, גם הפסטיבל הקרוב, בניהולם האמנותי של נאוה צוקרמן ויאיר ורדי, מציע במה חשובה ליוצרים רבים המבקשים לבטא את סביבת עולמם האנושית, הרגשית, החברתית או הפוליטית שלא מקבלים במה על במות התיאטרון הישראלי הממוסד. "במהלך שבוע וחצי אנחנו מנסים לאגד ביחד את כל התמונה המורכבת של היצירה העצמאית העכשווית ולראות לאיפה כל היצירה הזו הולכת". מתמצת ורדי את מהות הפסטיבל.

פסטיבל תמונע 2015-3
מאז שורדי נחת בתמונע הוא מצא בה לא רק אכסניה שאפשרה לו ליצור תיאטרון מקצועי, רלוונטי חי ונושם אלא גם מסגרת שעודדה אותו ליזום את פסטיבל תמונע ולאצור את פסטיבל "א-ז'אנר" והוא אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות בתחום היצירה האלטרנטיבית בישראל.
הפסטיבל, הנערך בארבעת חללי תמונע מארח השנה כ-25 מופעים מישראל ומרחבי העולם המציעים מציע תמהיל מגוון של מדיסציפלינות שונות כתיאטרון, מחול, פרפורמנס, מוזיקה, אמנות פלסטית וקולנוע. חלקן יצירות שהחלו במסגרות אחרות כמו פסטיבל עכו, פסטיבל ישראל ותיאטרונטו, חלקן עבודות של אמנים שהצליחו להגשים את חזונם האמנותי, וללא פשרות, במסגרת הפסטיבל ותמונע, כמרכז של יצירת פרינג'. ורדי עצמו אולי עדיין מציק לעצמו לגבי ההגדרה המתחלפת והלא ברורה של עצמו – האם הוא במאי, יזם, כוריאוגרף, תאורן, יוצר או משהו אחר – אך לגבי הכיוון של הפסטיבל הוא מאד נחוש. "אנחנו מחפשים שפה אישית, שלא קשורה לקונבנציות ומגיעה מתוך התכנים של העיסוק וההתבוננות בסביבה".

פסטיבל תמונע 2015-5
"הזדמנות לעצור רגע מול שגרת היום יום". יאיר ורדי. צילום: גדי דגון

הפסטיבל הקרוב מארח שני תיאטראות – סמדר יערון מהמרכז לתיאטרון עכו תציג בבכורה את החלק השלישי של הטרילוגיה "עכו אהובתי" המלווה את הפסטיבל בשלוש השנים האחרונות ותיאטרון הזירה מירושלים יציגו בבכורה עולמית את "סימן חיים" של היוצרת תכלת ויסטוב. השנה גם נוסף ממד בינלאומי לפסטיבל וישתתפו בו הפקות מסקרנות משלוש מדינות – גרמניה, קרואטיה ופולין. "אנחנו חיים בתוך קונטקסט רחב יותר וההפקות הללו נועדו לחשוף אליהם גם את הקהל וגם את קהילת האומנים" מנמק ורדי.

פסטיבל תמונע 2015-1
אני רק שאלה. צילום גדי דגון

זוג הכוריאוגרפים מברלין, ג'ארד גרדינגר ודאנה שובוט, יציעו לנו להכיר את הגוף שלנו מחדש במרתון המאחד שלוש מיצירותיהם לידי לעיבוד בימתי פרפורמטיבי אחד. העבודה, כשלוש שעות אורכה מוצגת בשיתוף מכון גתה, עוסקת בשאלה הפרדוקסלית, כיצד שני אינדיבידואלים יכולים למות יחד, היא חוקרת בשיתוף הקהל, כיצד ניתן להרחיב את התנועה וחלקה האחרון, 'the sacrifice' כוללים קשירה מרתקת שתבצע האמנית דסניה סומר בליווי מוזיקה חיה. בני הזוג מגרמניה יגישו גם סדנת ויברציות, תחושות ופנטזיות בשיתוף הסטודיו של יסמין גודר ובאירוע לילי אחר הם יחדרו לתוך מסיבה וינסו לחולל באמצעות פעולת נשימות שינוי תודעתי ופיזי בתוך רחבת הריקודים של מועדון הפאסג' בתל אביב. "מדובר בזוג מרתק עם עבודות מרתקות" מבטיח ורדי.

פסטיבל תמונע 2015-4
paradies now 4 צילום Kasia Chmura Cegrelkowska

אחד המופעים המתרחשים מחוץ לחלל תמונע הוא אירוע הפרפרומנס ועבודת המיצב של במאית התיאטרון הקרואטית, תאה טופאיץ, שיתחיל ב"גבירול" במרכז תל אביב וינדוד בהמשך לחללי תצוגה במקומות שונים בעולם. הקו-פרודוקציה "באין תחבולה יפול עם" מתמקדת באינטראקציה הבין אישית וביכולת המניפולטיביות שמפתחים סוכני שב"כ, מוסד ויחידות סודיות אחרות והוא בנוי בכמה סביבות שונות שבכל אחת מהן ידגים המשתף את כישוריו מול קהל הצופים. לתהליך היצירה שותפים מוסדות ופסטיבלים רבים באירופה אך לטופיאץ היה חשוב כי מופע הבכורה, אותו אצרה לאה אביר, יתקיים בישראל. זוג האמנים מיה מטילדה ורוי קרול, מבקרים בפסטיבל זו הפעם השנייה וחוקרים את הקשר שבין סאונד לתנועה במופע TEN HORIZONS.

פסטיבל תמונע 2015-6
אהבה בחורף התחתון. צילום גדי דגון

מפולין צפויה להשתתף אחת מקבוצות הפרפורמנס העצמאית קומונה/ורשה, העובדת במדיות שונות של פרפורמנס, מוזיקה אינסטליישן ואמנות דיגיטלית ומוערכת מאד בארצם. במסגרת הפסטיבל הם יעלו את היצירה ?Paradies Now ויערכו מפגש מיוחד, שיציע שיחה עם חברי הקבוצה והקרנת דוגמאות של יצירות מופת כמו POLLONIA של הבמאי המפורסם קזיסטוף וורליקובסקי. "זו הזדמנות מצוינת לחשוף לקהל הישראלי את סצנת התיאטרון העכשווי והפרפורמנס הפולני וכן לנהל דיון במהותה של האמנות" מוסיף ורדי.

פסטיבל תמונע 2015-7
איש לא חשוב. צילום: מאי קסטלנובו

הפסטיבל השנה כולל עשרה מופעי פרפורמנס ותיאטרון, שבעה מופעי מחול מהם כ-11 בבכורה. אנסמבל תמונע יציג בפסטיבל שתי בכורות, "אהבה בחורף התחתון" של פרופ' יוסי יזרעאלי ואת ההצגה המלט Machine מאת היינר מולר, בעיבודה ובבימויה של צוקרמן, מייסדת תמונע. "המלט מאשין" מתעסקת בתמות של מה כוחה של האמנות לשנות, מה תפקידה של האמנות וכמה אנחנו כחברה מתבוננים על עצמנו" מפרט ורדי. בנוסף יועלו ארבע עבודות שפותחו במסגרת הפסטיבלים השונים של התיאטרון בשנתיים האחרונות יוצגו בבכורה מחודשת: המופע דיונות מאת ענת ארבל בערב משותף ומעניין עם פלסטיק הירוס של היוצר אריאל דורון העוסק בנרטבים השונים של הסכסוך היהודי פלשתינאי, סוגים של מלחמה ומי יותר צודק. עבודות מסקרנות נוספות הן מופעי המחול אני רק שאלה של סתיו מרין והורה אסקסטה של היוצרת שולי אנוש, עבודת הפרפורמנס של עינת ויצמן בושה – טוקבקים על תיאטרון, מחזה איראני עכשווי של היוצרת לי לוריאן העבודות של היוצר רועי אסף, שיציג את Boysו-Girls שהוא יצר במסגרת פסטיבל אינטימדאנס. אירוע מיוחד במסגרת הסדרה אנטי שפע שעורך חגי ליניק יחקור את החיים מעבר לבול – על מה ששכחנו ולא ידענו על מכתבים. "אני חושב שהפסטיבל הזה הוא הזדמנות לעצור רגע מול שגרת היום יום, להגיע ולראות עבודת שמנסות לפרק ולפרש את המציאות והתרבות בה אנחנו חיים. זו ההצעה הכי נדיבה שאמנות יכולה להציע לקהל" מבטיח ורדי.

פסטיבל תמונע הבינלאומי לתיאטרון, פרפורמנס ומחול / בין ה-8.10.15 עד 19.10.15

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר
שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק