תהילים

תהילים
|

תהילים – חגיגה מקהלתית דתית במפגש בין שני גופים מוסיקליים מובילים. האנסמבל הקולי הישראלי ונגני התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. מנצח: יובל בן עוזר. 25/10 ברעננה, 26/10 בתל אביב

תהילים-1
צילום: דורון עובד

תוכנית הקונצרט:
גאורג פרידריך הנדל Dixit Dominus (נאום ה')
פליקס מנדלסון מוטט אופ' 78 מס' 2  "שפטני אלוהים וריבה ריבי" ו.א. 
וולפגנג אמדאוס מוצרט Vesperae Solennes de Confessore k. 339 (תפילת ערבית)
תהילים – האנסמבל הקולי הישראלי

הפעם בתוכנית המלהיבה שלוש יצירות נפלאות למקהלה ותזמורת. קונצרט זה בוצע לראשונה בסדרה הווקאלית המשותפת לתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון והאנסמבל הקולי הישראלי. בסוף אוקטובר יבוצע פעמיים בגרסה קאמרית במסגרת החוויה הקולית של האנסמבל הקולי הישראלי.

הנדל היה בן 22 כאשר, כמו רבים אחרים מבני דורו, נמשך לאיטליה, מולדת האופרה והמקום בו קרו אז הדברים המעניינים. בשלוש השנים בהן שהה ברומא, גילה המלחין הגרמני הצעיר, רב כישרונות וכבר בעל ניסיון ומוניטין, את המוסיקה האיטלקית ואת מלחיניה המפורסמים ובהם ויוואלדי וקורלי. לא עבר זמן רב והוא כתב את יצירתו "Dixit Dominus" – נאום ה' (תהילים 110) – מוסיקה דרמטית, מלאת אנרגיה וחן ומושפעת מהסגנון האיטלקי, השונה כל כך מזה אותו הכיר רוב שנותיו בגרמניה הלותרנית. יצירה הנחשבת עד היום לאחת המלהיבות והאהובות ביותר.

אחת מפסגות המוסיקה הדתית שכתב מוצרט היא תפילת הערבית ליום הקדוש המוודה,  Vesperae Solennes de Confessore  נחשבת, לצד הרקוויאם והמיסה בדו, יצירה זו היא האחרונה שנכתבה בתקופת שרותו בזלצבורג וששת פרקיה, לחמישה פסוקי תהילים יחד עם טקסט ה "מגניפיקט", מביאים את כישרונו יוצא הדופן של מוצרט, יכולותיו וטעמו המוסיקלי. מקטעים בסגנון בארוקי המושפע מבאך ומהנדל,  דרך פרק יפהפה לסופרן ומקהלה המביא את הצד האופראי ועד מגניפיקט וירטואוזי המסיים את היצירה בתנופה.  גם כאן מורגשת הרוח הצעירה של המלחין שהיה בן 24. הגאון המוסיקלי הביא עימו אל המוסיקה הדתית השפעות וסגנון חילוני ודרמטי מתחום האופרה ויוצר תמהיל מלהיב וסוחף.

מוטט א-קפלה משל מנדלסון, עילוי מוסיקלי נוסף, גם הם לפסוקים מספר תהילים. מוטט מס' 16 "הללו את אדוני כל העמים" ומוטט אופ' 78 מס' 2  "שפטני אלוהים וריבה ריבי". קטעים אלה נותנים הזדמנות למנצח יובל בן עוזר להוביל את אנסמבל הקולי הישראלי ואת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון עם סולנים מצוינים,  לחגיגה של שירה מקהלתית בקונצרט מסקרן ומבטיח.

האנסמבל הקולי הישראלי ממשיך מסורת ארוכת שנים של איכות בלתי מתפשרת ורפרטואר מרתק. מאז נוסד האנסמבל הקולי הישראלי בידי יובל בן עוזר בשנת 1993, כבש את מקומו כגוף הקולי המקהלתי הקאמרי המוביל בישראל. האנסמבל, המורכב מזמרים מקצועיים, מופיע במיטב האולמות והפסטיבלים בארץ בסדרת קונצרטים משלו וכן עם התזמורות המובילות בארץ, כשהוא זוכה להצלחה הן בקרב הקהל והן בקרב מבקרים ומוסיקאים. רפרטואר המוסיקה הקאמרית הקולית של האנסמבל משתרע ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו ובכלל זה יצירות אוונגרדיות והקלטות פס-קול לסרטים. האנסמבל הקולי הישראלי מופיע עם התזמורות המובילות בישראל ובהן הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. לצד ההופעות תחת שרביטו של בן עוזר, האנסמבל מופיע עם מנצחים מן השורה הראשונה בעולם: פרידר ברניוס, ג'ון פול, אנדרו פארוט ואנתוני רולי. האנסמבל משתתף באורח קבוע בסדרות קונצרטים בערים הגדולות בארץ והוא נטל חלק בביצועי בכורה בפסטיבל ישראל.

יובל בן עוזר מנצחו ומנהלו המוסיקלי של האנסמבל הוא מהבולטים שבמנצחי המקהלה בישראל.  כמנצח אורח ניצח על כל התזמורות החשובות בישראל ועל תזמורות באירופה ובדרום אמריקה. כמנצח המקהלה עבד בקונצרטי הפילהרמונית תחת שרביטיהם של גדולי המנצחים בעולם: זובין מהטה, ג'יימס לוויין, דניאל ברנבוים, אנטוניו פפאנו, דניאל אורן וג'וזפה סינופולי. בן עוזר משמש גם כמנהל המוסיקלי של  מקהלת הקבוץ הארצי ומגיש תוכנית "מקהלות" בקול המוסיקה.  בנוסף לאלו, הוא יועץ ומרצה מבוקש בארגונים עסקיים בנושאי מנהיגות ועבודת צוות כחלק מתוכנית ייחודית המשלבת מוסיקה וניהול.

יובל בן עוזר הוא המנהל המוסיקלי של הסדרה הווקאלית החדש של התזמורת הסימפונית ראשל"צ.

סולנים:
טליה דישון, סופרן
דניאלה סקורקה, סופרן
אלון הררי, קונטרה טנור
יואל סיון
, בס

25/10/15 במשכן לאמנויות ברעננה 20:30,
26/10/15 במוזיאון תל אביב לאמנות 20:30
כרטיסים:
רעננה: 85-95 שקל
תל אביב: 100-120 שקל
עדיין ניתן לרכוש מנוי לכל העונה גם ברעננה וגם בתל אביב.

דניאלה סקורקה

זמרת סופרן, החלה את לימודיה בקונסרבטוריון למוסיקה בכרמיאל. שירתה בצה"ל כמוסיקאית מצטיינת, וסיימה את לימודיה לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שם זכתה במקומות הראשונים בתחרות הלידר ובתחרות מנדלסון. הייתה חברה במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית. דניאלה היא זוכת מלגת קרן התרבות אמריקה-ישראל, קרן רונן, מלגת הצטיינות מקרן אמא, וכן זכתה במלגות המכון הישראלי לתרבות האופרה. הופיעה כסולנית עם תזמורות והרכבים רבים בארץ, ביניהם המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה בירושלים בניצוחו של המאסטרו סטנלי ספרבר, והתזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של המאסטרו זובין מהטה.

סקורקה ביצעה את תפקידי הסולו סופראן ברקוויאם ובמיסה בדו מינור (מוצארט), תהילים 42 (מנדלסון), גלוריה (פולנק / וויולאדי), שלמה ודיקסיט דומינוס (הנדל), סטאבט מאטר וסלווה רג'ינה (פרגולזי), בכיאנס ברזילרס מס. 5 (וילה-לובוס) ועוד.

כמו כן, היא ביצעה בהפקות אופראיות שונות את התפקידים: סוזנה / ברברינה בנשואי פיגארו, צרלינה בדון ג'ובאני, דספינה בכך עושות כולן, פמינה בחליל הקסם (מוצארט), בלינדה בדידו ואניאס (פרסל), אאורידיצ'ה באורפאו ואאורידיצ'ה (גלוק) וההד באריאדנה בנקסוס (ר. שטראוס). לאחרונה, היא הופיעה בתפקיד פניס בארמיד (לולי) בפסטיבל למוסיקה עתיקה באינסברוק, אוסטריה.

בשנת 2013, הצטרפה לתזמורת הבארוק הצרפתית Les Arts Florissants, ויצאה לסיבוב הופעות בינלאומי, תחת ניצוחו של המאסטרו וויליאם כריסטי. איתם היא ביצעה, בין היתר, מגוון קטעים מרפרטואר אופרות הבארוק הצרפתיות וכן את תפקיד בלינדה בדידו ואניאס מאת פרסל.

לאחרונה, זכתה במקום השלישי בתחרות הבינלאומית לשירת בארוק ע"ש פייטרו אנטוניו צ'סטי באינסברוק.  כמו כן, זכתה בפרס הראשון ע"ש מיכל אורן בתחרויות האביב בזמרה ובפרס על ביצוע מצטיין ליצירה ישראלית, תרומת מירה זכאי לזכר הוריה אווה וגיאורג קויגן.

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק