תרומתן של מלחמות לעיצוב פני האופנה

אישה במדים. צילום: AI - 1
|

אופנה במדים: התחושה שמלווה את כולנו בחודשיים האחרונים היא שהחיים עצרו מלכת, השגרה המוכרת השתנתה ולא ברור מה צופן לנו העתיד. ההיסטוריה מלמדת אותנו שלצד חוסר הוודאות המאפיין עיתות מלחמה, יש תחום אחד שלעד ימשיך לנוע ולצמוח, והוא תחום האופנה

אופנה לא פוסקת עם הכרזת מלחמה, זה היה מוחשי במיוחד אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה, כשבפריז הוצגו קולקציות המלחמה הראשונות, שהביאו את בשורת פריטי הלבוש הפרקטיים, ועם זאת אסטטיים ומלאי שיק.

המוטו של כל מדינה שהייתה מעורבת במלחמה היה 'לעשות' ולא לחדול, ועולם האופנה הלך עקב לצד אגודל עם אילוצי התקופה, התאים את עצמו אליהם והציג לציבור עיצובים המתאימים לרוח התקופה, כחלק מתרומתו למאמץ המלחמתי. הטרנדים המלחמתיים, הפכו מהר מאוד לפריטים אלמותיים, שמלווים אותנו עד היום, עד כדי שנדמה לפעמים שהם היו כאן מאז ומעולם. 

קבלו את מצעד פריטי המלחמה שכל פאשינסטה המכבדת את עצמה לא תיתפס בלעדיהם:

הביקיני – ראשית המלחמה הקרה

ב-5 ליולי 1946 הוצג לראשונה בגד ים בשני חלקים, בהשקה שהתקיימה באחת הבריכות הידועות בעיר פריז. הביקיני נחשב לבגד ים שערורייתי וסנסציוני, שאפילו הוותיקן התייחס אליו וכינה אותו 'חטא'. התגובות הנרעשות היו בדיוק מה שכיוון אליו המעצב לואי ריאר, ששאף להשיג את 'אפקט הפטרייה' המופיע לאחר הטלת פצצת אטום.

ההקבלה הרעיונית היא לא מקרית, וכמוה גם התזמון של ההשקה. השם 'ביקיני' נלקח לאחר הניסוי האטומי שערכה ארה"ב, כמה ימים לפני ההשקה, באי ביקיני באוקיינוס השקט.

המראה הצבאי – מלחמת העולם השנייה ומלחמת ויאטנם

מקובל לחשוב שהטרנד הצבאי קיים מאז מלחמת העולם השנייה, אבל הפריצה האמיתית לתודעה החלה בשנות ה-60 וה-70, עם חזרתם של חיילי ארה"ב מווייטנאם. משוחררי המלחמה נהגו להתלבש בפריטים צבאיים ומדים, כחלק ממחאתם נגד הממשל שסירב להכיר בהם.

מה שהתחיל כאקט של מחאה הפך מהר מאוד לטרנד חוצה גבולות, ובתי אופנה כמו ג'יורג'ו ארמאני, טומי הילפיגר וקלווין קליין עיצבו פריטים בהשראת הלוק הצבאי. זכורה במיוחד הקולקציה של איב סן לורן משנות ה-80, שהוקדשה כולה למראה הצבאי.

המראה הצבאי - איב סן לורן. צילום: פינטרסט-1
המראה הצבאי – איב סן לורן. צילום: פינטרסט

מעיל טרנץ' – מלחמת העולם הראשונה

בשנת 1879 המציא תומאס ברברי את הגברדין, בד חסין בפני רוח ועמיד במים, ממנו ייצר את המעילים הראשונים. במהלך מלחמת העולם הראשונה, שימשו מעילים אלו את הלוחמים ששכבו בתעלות Trenches, ומכאן נגזר השם 'מעיל טרנץ' (Trench Coat).

אחרי המלחמה זכה המעיל לתהילה בקרב נשים וגברים, בעיקר בזכות כוכבי קולנוע רבים שהתהדרו במעיל, ביניהם השחקן המפרי בוגארט בקלאסיקה הקולנועית 'קזבלנקה'.

מעיל טרנץ׳ של ברברי. צילום: פינטרסט - 2
מעיל טרנץ׳ של ברברי. צילום: פינטרסט

חליפות מכנסיים – מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה יצרה מציאות חדשה עבור נשים, שמצאו את עצמן בקו החזית של התעשייה, כממלאות מקום של הבעלים שיצאו להילחם. יציאתן של נשים לשוק העבודה הדגישה את הצורך בשינוי המלתחה, ואז לראשונה נראו נשים לבושות במכנסיים.

המהפכה האמיתית התרחשה בשנות ה-60, אז הציג המעצב איב סן לורן את חליפת הטוקסידו לנשים, ששאבה השראה מהחליפה הגברית שהייתה מוכרת ומקובלת. איב סן לורן הציע חליפות מכנסיים מעוצבות לנשים, כשהמסר היה שאפשר להיות זוהרת ועוצמתית בו זמנית. האמירה האופנתית של איב סן לורן הייתה מעבר לפריצת גבולות המגדר באופנה, והייתה החלוץ להתפתחות המראה האנדרוגיני.

אם יש מוסר השכל שאפשר ללמוד מעולם האופנה הוא לתת לדמיון להוביל אותנו ולא להיסטוריה, וכל תקופה מזמנת לנו הזדמנות לצמיחה. בתקווה לימים טובים ורגועים יותר.

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק