מדליין אולברייט וסיכות הדש

אלבטיין אולברייט. צילום: ויקפדיה-8
|

סיכה אחת שווה אלף מילים. מדליין אולברייט, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, נהגה להעביר לעולם מסרים דרך סיכות דש. כולנו תקווה שכל העולם יענוד בימים אלה את סיכת החטופים הצהובה. לצערנו, זה כנראה לא יקרה

מה הקשר בין הסיכות הצהובות המזוהות עם המאבק להשבת החטופים ולמדליין אולברייט, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר? המטרה – העברת מסר ללא מילים. הדיסקית שרבים בארץ ובעולם עוטים על צווארם היא סימן להזדהות עם מדינת ישראל שעברה שואה ב-7.10. סיכת הדש הצהובה מזוהה עם המאבק להשבת החטופים כמו הסרט הצהוב שמוצמד להרבה רכבים ברחבי הארץ. 

נושאי תפקידים רשמיים כמו נשיא המדינה עונדים את סיכת הדש באופן ייצוגי יותר בזכות צבעה העז על חזית החליפה בטקסים ובנאומים מדיניים. כאן נכנסת לתמונה מדליין אולברייט.

מדליין אולברייט. צילום: פינטרסט - 2
מדליין אולברייט. צילום: פינטרסט

מדליין אולברייט השפיעה רבות בזירה הבינלאומית ונודעה בחוש אופנתי מפותח ובסיכות דש מיוחדות שענדה על חזית חליפותיה, בעזרתן העבירה מסרים פוליטיים לעולם.

אולברייט כיהנה בתפקיד מזכירת המדינה האמריקאית בין השנים 1997-2001 והייתה לאישה הראשונה בתפקיד זה.

אולברייט נולדה בשנת 1937 למשפחה יהודית בצ'כוסלובקיה שמה היה מאריה יאנה קורבלובה. היא גדלה כנוצרייה. הוריה המירו את דתם מיהדות לנצרות בעקבות האנטישמיות הגואה באירופה. בשנת 1938 בזכות קשריו הדיפלומטיים של אביה הצליחו לברוח מצ'כוסלובקיה אל לונדון ולהינצל. מרבית משפחתה שנותרה מאחור נספתה באושוויץ. 

לאחר מלחמת העולם השנייה חזרה המשפחה לצ'כוסלובקיה ובשנת 1948 עברו לארצות הברית בעקבות עליית הקומוניזם. מדליין קיבלה את אזרחותה האמריקאית בשנת 1957. אביה ייסד באוניברסיטת דנוור את בית הספר ללימודים בינלאומיים. בין תלמידיו הייתה קונדוליסה רייס, מי שלימים תהיה מזכירת המדינה השחורה הראשונה בארצות הברית.

Madeleine Albrigh -1
Madeleine Albrigh. צילום: פינטרסט

אולברייט למדה מדעי המדינה במכללת וולסלי ומשם עלתה בסולם הדרגות בקריירה הציבורית שלה לאורך השנים. בתחילה כעוזרת סנטור, ומשם כחברת צוות בבית הלבן ובמועצה לביטחון לאומי. הפכה לפרופסורית ללימודים בין לאומיים ועברה התמחות בברית המועצות ובמזרח אירופה. היא הייתה שגרירת ארה"ב באו"ם ולבסוף מותנה לתפקיד הבכיר והנחשק כמזכירת המדינה בממשל קלינטון.

 סיפור סיכות הדש של אולדברייט החלה בעקבות הערה מלגלגת מצידו של סדאם חוסיין, נשיא עיראק. במהלך דיונים באו"ם על הטלת סנקציות על עיראק בעקבות פלישתם לכווית, אמרה אולברייט דברים קשים על סדאם חוסיין והמעשים שלו ב״מלחמת המפרץ״. הוא בתגובה פרסם בתקשורת העירקית את דעתו עליה וכינה אותה "נחש צפע שאין שני לו". אולברייט החליטה למנף את הכינוי וביום שאחרי פרסום הכתבה היא ענדה על דש הז'קט סיכת נחש גדולה בצבע זהב עם יהלום בפי הנחש ולא דיברה מילה על המאמר. הסיכה העבירה את המסר בדיון שנערך באו"ם ובהשתתפות המשלחת העירקית.

היא החלה לענוד סיכות באופן מכוון על מנת להעביר מסרים לסובבים אותה. בראיון שנערך איתה היא סיפרה שבימים טובים ענדה סיכות פרפרים, פרחים ובלונים ובימים רעים היתה מגיעה עם סיכות חרקים וחיות טורפות. כשנשאלה על ידי התקשורת בפתח אחד הדיונים מה הולך להיות, ענתה: "Read My Pins – קרא את הסיכות שלי".

אלבטיין אולברייט. צילום: ויקפדיה-5
אלבטיין אולברייט. צילום: ויקפדיה

אולברייט השתמשה בסיכות דש כדרך נוספת להעביר מסרים דיפלומטיים ואת דעותיה בדרך לא מילולית כטקטיקה משלימה. כשנסעה לרוסיה יחד עם נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון למפגש פסגה עם הנשיא ולדימיר פוטין, ענדה סיכה עם שלוש קופים. המסר: הרוסים לעולם לא ידברו על מה באמת קורה במלחמה שלהם עם צ'צ'ניה. ולדימיר פוטין שאל את אולברייט על פשר הקופים. היא ענתה: "בגלל המדיניות שלך בצ'צ'ניה". מיותר לציין שפוטין לא היה משועשע.

את הסיכות הייתה מקבלת כמתנה מאנשים שידעו את אהבתה לסיכות. אחרות הייתה רוכשת בירידים ובחנויות בהם מוכרים עתיקות. באחת החנויות מצאה אולברייט סיכת וינטאג' צרפתיה משנת 1890 עם נשר מצופה יהלומים האוחז פנינה ברגלו אבן רובי. היא אהבה את הסיכה אך לא את המחיר והבטיחה לעצמה שאם תבחר למזכירת המדינה האמריקאית היא תענוד את הסיכה בהשבעתה. וכך היה. בשנת 1997 היא הושבעה בממשל קלינטון לאישה הראשונה בארצות הברית בתפקיד זה. היא ענדה את הסיכה בהשבעה בגאווה גדולה כשהנשיא ושלושת בנותיה לצידה.

לאורך השנים אספה אולברייט למעלה מ-200 סיכות שונות. כולן היו בעיניה חשובות. סיכות עם אבנים יקרות או עתיקות שמחירן היה אלפי דולרים. סיכות עם ערך סנטימנטלי היקר לליבה כמו סיכת לב עשויה חרס שבתה הכינה עבורה כשהיתה בת 5.

בעזרת אותן סיכות היא יצרה עניין. שכבה נוספת של עומק בפגישות מורכבות ובדיוני משא ומתן קשים מול נציגי מדינות זרות, כשהיא האישה היחידה בחדר בתפקיד מאוד בכיר בימים שנשים לא היו בתפקידי מפתח.

מדליין אולברייט נפטרה בגיל 84 במרץ 2022. אוסף הסיכות נמצא במוזאון לדיפלומטיה אמריקאית בארצות הברית, מוצג לציבור יחד עם הסיפורים על המשמעות שלהם והתמונות של מדליין אולברייט עונדת אותן בפגישותיה הרבות.

לסיכום: באמצעות פריט אופנה קטן ניתן להעביר מסרים ויזואליים לעולם ללא צורך במילים.

מור עוזירי - 3

מור עוזירי – כתבת אופנה
אינסטגרם: morozeri1@

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק